آرشیو یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۲۶
اخبار کشور
۳

مراسم برداشت گل محمدی در آذربایجان

دومین جشنواره گل محمدی آذربایجان شرقی در روستای «گنبرف» شهرستان اسکو برگزار شد.

به گزارش ایرنا این جشنواره به همت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی؛ سازمان میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری استان و فرمانداری اسکو ترتیب یافت.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی؛ هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن منطقه از دید جاذبه گردشگری و اطلاع رسانی درخصوص امکانات راه اندازی صنعت تبدیلی این فرآورده در منطقه و اصلاح و توسعه باغات گل محمدی ذکر کرد.

«سعداله اسکندری» با اشاره به اینکه تولید گلاب؛ نخستین بار توسط ایرانی ها صورت گرفته؛ گفت: از گل محمدی علاوه بر گلاب؛ اسانس غذایی و اسید اسکربیک که منشا تولید ویتامین ث است؛ به دست می آید.

وی اضافه کرد: با برگزاری جشنواره گل محمدی «گنبرف» سعی در مکان یابی برای توسعه کشت این محصول با در نظر گرفتن محدودیت های منابع آب داریم. معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جشنواره گفت: آذربایجان شرقی از نظر تولید گل محمدی؛ بعد از فارس؛ کرمان و اصفهان؛ رتبه چهارم کشور در این زمینه را دارد.

ایوب ایرانی فام اظهار داشت: سطح زیر کشت گل محمدی در آذربایجان شرقی 800 هکتار با حجم تولید سه تن در سال است که با اصولی و علمی کردن تولید آن؛ امکان افزایش گل محمدی به 12 تن در سال وجود دارد.

دومین جشنواره گل محمدی روستای «گنبرف» شهرستان اسکو با استقبال گردشگرانی از نقاط آذربایجان شرقی مواجه شد.

در این جشنواره؛ جمعی از بانوان روستای یاد شده در یک حرکت نمادین اقدام به جمع آوری گل محمدی کردند. اجرای موسیقی محلی موسوم به «آشیقی» از جمله بخش های جنبی این جشنواره بود که با استقبال شرکت کنندگان در آن رو به رو شد.

در پایان این جشنواره فرهنگی تولیدی از بهره برداران برتر گل محمدی با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد .