آرشیو یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۷۱۷
جهان
۳

اخبار کوتاه

تظاهرات ژاپنی ها علیه اجلاس گروه هشت

گروه بین الملل: در آستانه برگزاری اجلاس هشت کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه هشت» در ژاپن هزاران نفر از کشاورزان ژاپنی و فعالان سیاسی از سراسر جهان روز گذشته به خیابان های شهر «ساپورو» محل برگزاری اجلاس ریختند و اعتراض خود را نسبت به برگزاری این اجلاس اعلام کردند. دولت ژاپن نیز در واکنش به موج اعتراضات و با هدف جلوگیری از بروز هرگونه خشونت خیابانی در خیابان های «ساپورو» پلیس ضدشورش را در محل مستقر کرد. قرار است سران کشورهای عضو گروه هشت روز دوشنبه در این شهر گردهم آیند. ده ها معترض نقاب بر چهره توسط پلیس ضدشورش ژاپن تحت هشدار قرار گرفتند و سازمان دهندگان این اعتراضات از معترضان خواستند روند تظاهرات را به خشونت نکشانند.

عبدالقدیرخان: مشرف بر صادرات هسته یی پاکستان نظارت داشت

عبدالقدیر خان پدر بمب هسته یی پاکستان پس از مدت ها سکوت دوباره لب به سخن گشود و اعلام کرد ارتش پاکستان تحت فرماندهی ژنرال پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان بر انتقال مواد هسته یی مهم به کره شمالی در سال 2000 نظارت داشت. «خان» تاکید کرد ارتش آگاهی کامل از انتقال دستگاه های کارکرده P1 به کره شمالی داشت. این دستگاه ها با یک هواپیمای کره یی منتقل شدند و ارتش از آن اطلاع کامل داشت. سخنگوی مشرف همه اظهارات عبدالقدیر خان را دروغ و غلط دانست.

اختلاف دوباره امریکا و لهستان

رویترز: لهستان بار دیگر پیشنهاد امریکا را برای ارتقای توان دفاع هوایی ورشو ناکافی دانست و آن را رد کرد. لهستان در ازای صدور اجازه برای نصب سامانه موشکی رهگیر امریکا درخواست تضمین های امنیتی از امریکا کرده بود. دونالد تاسک نخست وزیر لهستان اما در تازه ترین اظهارات خود در یک کنفرانس خبری گفت: ما بر سر افزایش سطح امنیت لهستان به یک نتیجه رضایت بخش نرسیدیم.

پنج کشته در انفجار یمن

آسوشیتدپرس: وقوع انفجار در یک ساختمان اداره پست در شمال یمن پنج کشته به جا گذاشت.این انفجار در صعده در شمال یمن رخ داده و دولت یمن هنوز اطلاعاتی در خصوص آن در اختیار رسانه ها قرار نداده است. این در حالی است که از زمان شورش شیعیان یمن علیه دولت در سال 2004 تاکنون، هزاران نفر در انفجارهای مختلف در این کشور کشته شده اند.