آرشیو یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۲۶
اخبار اقتصادی
۴

احداث 15 نیروگاه توسط بخش خصوصی

مجوز ساخت 51 نیروگاه به بخش خصوصی داده شده است.

واگذاری مابقی ظرفیت نیروگاهی کشور تا سقف 20 هزار مگاوات در دستور کار قرار دارد.

داود منظور مدیرکل دفتر برنامه ریزی تلفیقی و راهبردی وزارت نیرو در گفت وگو با خبرگزاری مهر افزود: مجوز احداث 46 نیروگاه به ظرفیت 31 هزار و 164 مگاوات به روش ساخت، بهره برداری و مالکیت و احداث نیروگاه به ظرفیت 4 هزار و 267 مگاوات به بخش خصوصی صادر شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون قرارداد خرید برق 9 نیروگاه به ظرفیت 5 هزار و 320 مگاوات توسط وزیر نیرو امضا و به توانیر ابلاغ شده، ضمن این که مجوز احداث 3 نیروگاه رودشور، فردوس و عسلویه جمعا به ظرفیت 2 هزار و 792 مگاوات نیز صادر شده است.

منظور گفت: نیروگاه جنوب اصفهان به ظرفیت حدود 930 مگاوات توسط بخش خصوصی احداث و به بهره برداری رسیده است. همچنین نیروگاههای خصوصی امکان ترانزیت و فروش برق در بازار را دارند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت نیرو، مجوز احداث 607 مگاوات نیروگاه از منابع تجدیدپذیر صادر شده است.

منظور گفت: براساس مکانیزم ماده 27 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، شرکت توانیر اجازه یافته نسبت به تبدیل نیروگاههای موجود به شرکت و واگذاری سهام آنها از طریق بورس اقدام کند. اساسنامه نمونه شرکت های تولید نیروگاهی تهیه و از سوی هیئت وزیران به تصویب رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت های مزبور تشکیل شده و در مرحله تعیین هیئت مدیره هستند. وزارت نیرو در نظر دارد در مرحله اول، سهام نیروگاههای بیستون، سهند، آبادان، سنندج، کرمان، شیروان، دماوند و خلیج فارس و نیز شرکت های تولید نیروی برق سبز بینالود و سبز منجیل را از طریق بورس واگذار کند که نامه آن جهت پذیرش در بورس به سازمان خصوصی سازی ارسال شده است.