آرشیو یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۲۶
اخبار خارجی
۱۶

تجمع ضد غربی هزاران ژاپنی در آستانه تشکیل اجلاس گروه 8

تظاهرات هزاران نفر از مخالفان سیاست های سران هشت کشور صنعتی جهان در ژاپن با دخالت پلیس به درگیری و خشونت کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، پلیس ژاپن روز گذشته در درگیری با هزاران تن از تظاهرکنندگان معترض به نشست قریب الوقوع سران گروه 8 در شمال این کشور، چهار تن را بازداشت کرد.

این درگیری پس از آن صورت گرفت که معترضان با تجمع در پارکی در مرکز شهر «ساپورو» از شرکت کنندگان در این اجلاس خواستند تا اقدام های فوری برای مقابله با گرم شدن زمین، مبارزه با فقر و تبعیض و... انجام دهند. تظاهرکنندگان همچنین جهانی سازی را عامل تشدید فقر در کشورهای جهان سوم و وابستگی جهان به سوخت های فسیلی دانسته و از آن انتقاد کردند.یکی از تظاهرکنندگان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، چه کسی به دولت های عضو گروه 8 اجاره حاکمیت بر جهان را داده است؛ دولت هایی که جهان را ظرف 50 سال گذشته به سمت شدیدترین بحران ها سوق داده اند.

رهبران کشورهای گروه 8 شامل آمریکا، ژاپن، روسیه، فرانسه، انگلیس، کانادا، ایتالیا و آلمان در نشست سه روزه این گروه که قرار است روز دوشنبه (فردا) آغاز شود، شرکت خواهند کرد.

به عقیده تحلیلگران، نکته جالب توجه در این نشست ها آن است که از یک سو تظاهرکنندگان سران این کشورها را به دلیل سیاست های ضدانسانی از قبیل گسترش فقر و تخریب محیط زیست محکوم می کنند؛ و از سوی دیگر آنچه ظاهرا در این جلسات تصمیم گیری می شود، مربوط به کمک به فقیران و مقابله با گرم شدن زمین و... است. هم اکنون تظاهرکنندگانی که از سراسر جهان در ژاپن گردهم آمده اند در پی آشکار کردن پشت پرده این ریاکاری ها برای مردم جهان هستند.