آرشیو سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۲۸
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

ضربه می زنند، پس ما هم باید ضربه بزنیم

«اگر از دید ایرانیان به آمریکا بنگریم، می بینیم که آنها به ما ضربه زده اند، پس ما هم باید به آنها ضربه بزنیم.» این مطلب را عباس عبدی در گفت وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست عنوان کرد.

واشنگتن پست طی گزارشی درباره مناسبات ایران و آمریکا نوشت: ریشه دشمنی ها بین ایران و آمریکا بسیار عمیق تر از انقلاب اسلامی ایران است. در سال 1953 سازمان سیا کودتایی را علیه محمد مصدق نخست وزیر منتخب ایران انجام داد که دو سال قبل از آن نفت ایران را ملی کرده بود و باعث خشم انگلیسی ها شده بود.

علی مصدق، نوه بزرگ مصدق نیز با ابراز افتخار از آنچه پدربزرگ او انجام داده است، می گوید: پدر بزرگ من رهبری یک جنبش ضداستعمارگری را برعهده داشت، آن کودتا باعث روی کار آمدن شاه محمدرضا پهلوی گردید که از متحدان آمریکا و حاکمی مستبد بود و تا سال 1979 در قدرت بود. آمریکا باید عذرخواهی کند.

روزنامه آمریکایی افزود: عباس عبدی می گوید هنگامی که در سال 1979 از دیوار سفارت آمریکا بالامی رفت همین خشم را در ذهن داشت. اگر از دید ایرانیان بنگریم، می بینیم که آنها به ما ضربه زده اند پس ما هم باید به آنها ضربه بزنیم. عبدی همچنین تصریح کرد که اصلا احساس نمی کند مسئول بن بست دیپلماتیکی است که پس از آن بین دو کشور ایجاد شد. به گفته وی آمریکا فرصت داشت تا با لوحی جدید روابط خود با ما را حفظ کند ولی شرایط روند دیگری را پیش گرفتند.