آرشیو سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۲۸
اخبار کشور
۱۴

درباره ابهامات تفاهم نامه شرکت نفت با بنیاد مستضعفان وزیر نفت امروز به نمایندگان توضیح می دهد

وزیر نفت امروز با حضور در کمیسیون انرژی مجلس درباره ابهامات تفاهم نامه اخیر شرکت نفت با بنیاد مستضعفان توضیح می دهد.

در همین حال یک کارشناس امور نفت گفت: تفاهم نامه اخیر میان شرکت ملی نفت ایران و بنیاد مستضعفان درباره واگذاری 12 امور بالادستی نفت دارای ابهاماتی است.

این کارشناس در گفت وگویی اظهار داشت: بنیاد مستضعفان هیچ گونه سابقه کاری در زمینه های 12 گانه نفتی نظیر احداث تاسیسات و آموزش، لرزه نگاری، مطالعه خازن، حفاری و بخش های خدمات حفاری و... ندارد و در نتیجه واگذاری این امور از جمله تجارت نفت به این نهاد خالی از اشکال نیست، کما اینکه واگذاری کار اجرای طرح آزاد راه تهران- شمال به این نهاد کماکان با مشکلاتی روبه رو است.

وی افزود: همچنین براساس سیاست های اجرایی اصل 44 واگذاری امور بالادستی نفت به بخش خصوصی و از جمله نهادها مجاز نیست. اینکه صادرات نفت خام و فرآورده ها و اساسا تجارت نفت را بتوان به بخش خصوصی و یا نهاد خصوصی واگذار نمود جای بررسی و تامل دارد.

این کارشناس همچنین تصریح کرد که نهاد مذکور سوابقی هم در زمینه فروش نفت خام ندارد و لذا به نظر می رسد مشکلاتی در زمینه فروش نفت به بالاترین قیمت یا نحوه پرداخت ها به ویژه در تهاتر به وجود آید.

وی در پایان پیشنهاد کرد که موضوع واگذاری امور 12 گانه فوق در کمیته تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد.

گزارش خبرنگار ما حاکی است قرار است امروز (سه شنبه) نوذری وزیر نفت با حضور در کمیسیون انرژی مجلس به چند سؤال درباره تفاهم نامه شرکت ملی نفت ایران با بنیاد مستضعفان پاسخ دهد.