آرشیو سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۲۸
اخبار اقتصادی
۴

سازمان مدیریت بحران در کشور تشکیل شد

سازمان مدیریت بحران با هدف مدیریت بحران، برنامه ریزی برای ایجاد و استفاده از امکانات و توانمندی های مورد نیاز تشکیل شد.

براین اساس به منظور هماهنگی فعالیت های دستگاه ها و نهادهای وابسته به قوای سه گانه، نیروهای مسلح و تمام نهادها و دستگاه های تحت نظر مقام معظم رهبری و تصویب مقررات و ضوابط حاکم بر مدیریت بحران در مراحل چهارگانه آن شورای عالی مدیریت بحران کشور که از این پس در این قانون به اختصار شورای عالی نامیده می شود، تشکیل می شود.

براساس گزارش نشریه برنامه یکی از وظایف این شورای عالی تدوین سیاست ها و برنامه های ملی مرتبط با مدیریت جامع بحران کشور و اقدام قانونی لازم برای تصویب آن است.

مطابق این گزارش تعیین و تصویب وظایف دقیق و نقش وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، شوراهای اسلامی، شهرداری ها، سازمان ها، نیروهای نظامی و انتظامی و تمام نهادها و دستگاه های تحت نظر مقام معظم رهبری، صداوسیما و رسانه های گروهی، تشکل های مدنی و مردمی مرتبط با مدیریت بحران در مجلس شورای اسلامی با این شواری عالی است.

این گزارش اضافه می کند که بانک مرکزی موظف است، به منظور بازسازی و جبران خسارت های ناشی از حوادث طبیعی و سوانح پیش بینی نشده مناطق آسیب دیده از محل منابع قرض الحسنه و سایر منابع بانکی، تسهیلات مورد نیاز آسیب دیدگان(به ویژه اقشار محروم) را با نرخ های ترجیحی مصوب از طریق سیستم بانکی در اختیار آنان قرار دهد و مابه التفاوت نرخ های ترجیحی را برای بازپرداخت به بانک ها در لوایح سالانه بودجه کل کشور لحاظ کند.

همچنین دولت موظف است، طبق آئین نامه پیشنهادی شورای عالی که به تصویب هیات وزیران می رسد، تسهیلات بانکی مورد نیاز مقاوم سازی ساختمان های مسکونی شهری و روستایی را از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سیستم بانکی با شرایط مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد.