آرشیو سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۲۸
اخبار اقتصادی
۴

مدل جدید جایزه ملی کیفیت ایران تدوین می شود

رئیس انجمن مدیریت کیفیت از تدوین مدل جدید جایزه ملی کیفیت ایران خبر داد.

فرزین انتصاریان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در چهار دوره قبلی جایزه ملی کیفیت بنگاه های تولیدی و خدماتی براساس مدل جهانی EFQM ارزیابی می شدند که استفاده از این روش در بنگاه های کوچک کارآمدی لازم را نداشت ولی در پنجمین دوره جایزه ملی کیفیت ارزیابی شرکتها براساس یک مدل ملی و بر مبنای میزان رضایت مندی مشتریان و کیفیت محصولات و خدمات صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در مدل بومی جایزه ملی کیفیت، محصولات و خدمات در 10 گروه رده بندی می شوند تصریح کرد: این گروه ها شامل محصولات کشاورزی و منابع طبیعی،محصولات غذایی و منسوجات، غیرفلزی و شیمیایی، فلزی و ماشین آلات، ساختمان، حمل ونقل، مالی و بیمه، مشاوره و فردی می شوند و برگزیدگان جایزه ملی کیفیت در سه رده اهتمام، اشتهار و تندیس قرار می گیرند.

به گفته انتصاریان حداقل امتیاز لازم برای دریافت گواهی اهتمام 200 و برای اخذ گواهی اشتهار در رده های یک ستاره 300 امتیاز، دو ستاره 400 امتیاز و سه ستاره 500امتیاز است. همچنین حداقل امتیاز لازم برای اخذ تندیس برنزین و سیمین 600 امتیاز و برای کسب تندیس زرین 700 امتیاز خواهد بود.

وی با بیان اینکه مراسم اعطای جایزه ملی کیفیت روزهای 18 و 19 آبان ماه برگزار خواهد شد تصریح کرد: شرکتهای متقاضی حضور در فرآیند ارزیابی جایزه ملی کیفیت باید مدارک خوداظهاری را تا پایان مردادماه به دبیرخانه این جایزه ارائه دهند که این اظهارنامه ها براساس هفت معیار و 25 زیرمعیار مورد بررسی قرار می گیرد.

زهره سفالی، دبیرجایزه ملی کیفیت ایران نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از ویژگی های این جایزه تخصیص 250 امتیاز از هزار امتیاز به رضایت مندی مشتریان است و حداقل امتیازات مدنظر در این جایزه در سطح جهانی و مطابق با مدل اروپایی EFQM است.