آرشیو سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۲۸
اخبار خارجی
۱۶

همزمان با آغاز به کار اجلاس سران گروه 8 تظاهرات مخالفان جهانی سازی در ژاپن شدت گرفت

اجلاس سران هشت کشور صنعتی جهان روز گذشته در میان تظاهرات گسترده مردمی علیه سیاست های این کشور، آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، حضور گسترده و چشمگیر مردم در این دور از نشست سران گروه 8 در ژاپن، سبب شده است تا پلیس این کشور همزمان با اجازه دادن به برگزاری تظاهرات قانونی، تدابیر امنیتی شدیدی را نیز برای پیشگیری از بحران های غیرمنتظره اتخاذ کند. شهرداری های شهرهای استان هوکایدو نیز برای اینکه مشکلی در زمینه اسکان مردم معترض ایجاد نشود، درهای برخی مراکز عمومی چون پارک ها و اردوگاه ها را به روی آنها باز کرده اند. تظاهرات مردم علیه سران گروه 8 که از روز شنبه هفته جاری آغاز شده، همچنان ادامه دارد و خبرگزاری ها از درگیری های گاه وبی گاه پلیس بامعترضان خبر می دهند.

سران کشورهای ژاپن، آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و روسیه از بازیگران اصلی این نشست هستند. اما در کنار این کشورها، سران 14 کشور بزرگ دیگر جهان از جمله برزیل، آفریقای جنوبی، چین، اندونزی و هند نیز شرکت دارند. بنابراین در این دور از نشست «جی 8»، در مجموع رهبران 22 کشور حضور یافته اند که در تاریخ 30 ساله این گروه بی سابقه است.

تحلیل گران اقتصادی و سیاسی حضور کشورهای در حال توسعه در نشست کنونی را نشان دهنده این می دانند که بحران کنونی جهان آنقدر پیچیده شده که حل آن تنها به دست هشت کشور صنعتی امکان پذیر نیست. ضمن اینکه این کشورها همواره بخشی عمده از مشکلات و نه حلال معضلات بوده اند. سخنان برخی از مقامات ارشد کشورهای عضو گروه 8 مانند انگلیس و فرانسه در زمینه ضرورت افزایش توانایی های این گروه از طریق همکاری با کشورهای در حال توسعه و در نهایت افزایش شمار کشورهای عضو گروه 8، بیانگر این موضوع است.

مهمترین محورهای مورد بررسی در نشست سه روزه کنونی که به ریاست« یاسوئو فوکودا» نخست وزیر ژاپن برگزار می شود عبارتند از گرمایش جهانی وتغییرات آب وهوایی و همچنین افزایش تولید نفت خام و خواربار در بازارهای جهانی.