آرشیو سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۲۸
حوادث
۱۵

قره کلیسا در یونسکو ثبت جهانی شد

قره کلیسا به عنوان نهمین اثر میراثی ایران در سی ودومین کمیته میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرسول وطن دوست، نماینده ایران در کمیته میراث جهانی یونسکو گفت: پرونده قره کلیسا پس از بررسی در کمیته میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا به ثبت جهانی رسید.

وطن دوست افزود: تمام اعضا کمیته میراث جهانی از تلاش های ایران برای ارائه و تهیه این پرونده قدردانی کردند و این موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می شود.

نماینده ایران در کمیته میراث جهانی اعلام کرد: موضوع قره کلیسا یکی از چند موضوعی بود که به عنوان طرح اولیه در این کمیته بررسی شد و پس از ارائه گزارش فنی نماینده ایکوموس و دفاع نمایندگانی از کشورهای مراکش، کانادا، چین و تونس بدون هیچ مشکلی به ثبت رسید.

قره کلیسا از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه بوده که در جنوب ماکو و 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است. قره در زبان آذری به معنای سیاه است و وجه تسمیه این نام سیاه بودن قسمتی از کلیسا است.

ظاهرا ساختمان اصلی کلیسا تماما از سنگ های سیاه ساخته شده که پس از بازسازی قسمتی از سنگ ها به وسیله سنگ های سفید جایگزین شده است. به احتمال زیاد این عمل به صورت عمدی انجام شده تا آیندگان از شکل و ظاهر اولیه کلیسا مطلع باشند.