آرشیو سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷، شماره ۳۹۷۲
ایران زمین
۲۳

بررسی نقش زنان در مصرف بهینه آب

اراک خبر نگار «ایران»: دومین همایش زن و مصرف بهینه آب، با حضور جمعی از مشترکین پرمصرف و مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در اراک برگزار شد.

مهندس خلیلی معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در این همایش با اشاره به بحران آب امسال در کشور، وضع بارش های جوی در این استان را در مقایسه با سایر استان ها بهتر توصیف کرد.

وی افزود: با توجه به آمارها در ایران سرانه مصرف آب هر نفر در شبانه روز 250 لیتر است که این میزان در مقایسه با آمار جهانی که 142 لیتر است، نشان دهنده تفاوت 108 لیتری است. خلیلی همچنین سرانه مصرف آب هر نفر در شبانه روز در استان مرکزی را 190 لیتر اعلام کرد. وی 92 درصد از آب مصرفی را در بخش کشاورزی، 6 در صد شرب روستاها و شهرها، 2 درصد را در بخش صنعت عنوان کرد و اضافه کرد: سال 86، 6‎/5 میلیارد مترمکعب آب صرف مصارف شرب و بهداشتی در شهر ها و روستا های کشور شده است در صورتی که این میزان در سال 57، 1‎/9 میلیارد متر مکعب بوده است.

خلیلی با اشاره به پدیده گرم شدن زمین و کاهش 10 تا 20 درصدی بارندگی به ازای هر 2 درجه افزایش دما و با بیان این که نزدیک به 95 درصد منابع آبی استان منابع زیرزمینی هستند، بر اهمیت مصرف بهینه و کاهش مصرف آب تاکید کرد.

معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ادامه داد: ما موظفیم سالانه تا یک درصد مصرف آب را کاهش دهیم که این جز با همکاری مشترکین امکانپذیر نیست.

وی در پایان سخنانش وضع شبکه آب شهری استان را سالم و عاری از هرگونه میکروب توصیف کرد و افزود: اقدامات مطلوبی در زمینه راه اندازی تصفیه خانه ها و شبکه فاضلاب شهری در شهر های استان صورت گرفته و یا در دست اقدام است. همچنین در ادامه این همایش که در آن جمعی از مشترکین پرمصرف به دعوت شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی حضور یافته بودند، راهکار های مصرف بهینه آب و مدیریت مصرف از سوی زنان به عنوان مدیران خانواده، مورد بررسی قرار گرفت. اجرای موسیقی، نمایش آموزشی و برگزاری مسابقه با پیام مصرف بهینه آب از دیگر برنامه های جنبی همایش زن و مصرف بهینه آب بود.