آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷، شماره ۳۹۷۸
بین الملل
۲۷
نگاه

تند باد بحران در شبه جزیره کره

گروه بین الملل- قتل یک توریست خبری است که اغلب در صفحه حوادث روزنامه ها درج می شود اما اگر این توریست هویت کره جنوبی داشته باشد و در کره شمالی به ضرب گلوله ای کشته شود، آنگاه این امر می تواند تبدیل به فاجعه دیپلماتیک شود و بر مسیر گفت وگوهای صلح دو کشور سایه اندازد.

قتل توریست 53 ساله کره جنوبی یک نشانه بود تا عمق بی اعتمادی میان دوپاره شبه جزیره نمایان شود. پیونگ یانگ تاسف و تاثر خود را اعلام کرد اما بعد هنگامی که کره جنوبی درخواست کرد پلیس این کشور تحقیقات مربوط به قتل توریست را پیگیری کند، کره شمالی راه این تحقیقات را بست. از همین نقطه تنش بین دو کشور شعله ور شد.

دیروز در پی این ماجراها حزب ملی که حزب حاکم کره جنوبی است اعلام کرد این قتل نشان می دهد که تا چه حد دو کشور نیازمند آشتی و مصالحه دوباره هستند. این اظهارنظر کاملا منطبق بر واقعیت است.

کره شمالی و جنوبی از زمان پایان جنگ بین دو کشور در سال 1953 تاکنون تنها در حالت آتش بس به سر می برند و هنوز مصالحه ای بین آنها انجام نشده است. مرزهای بین دو کشور بسته ترین مرز دنیا است و 1‎/7 میلیون سرباز دو کره در دو سوی مرز رو در روی هم قرار دارند. کره شمالی از زمانی که لی میونگ باک بر کرسی ریاست جمهوری کره جنوبی نشسته بارها او را به خاطر هم پیمانی با امریکا تقبیح کرده است.

و اکنون نیز در پاسخ درخواست رئیس جمهور کره جنوبی برای مذاکرات صلح، این درخواست را تاکتیکی خدعه آمیز می خواند که کره جنوبی قصد دارد با متوسل شدن به آن مسئولیت تنش های بین دو کشور را از دوش خود بردارد و در واقع کره شمالی را مسئول تمام حوادث دهه های گذشته نشان دهد.

البته دو کشور در سال 2000 و همچنین سال گذشته توافقنامه شکننده ای را امضا کردند که به موجب آن ظاهرا جنگ سردی که بین دو همسایه وجود داشت، پایان یافته و همکاری های اقتصادی بین آنها برقرار شد. حتی در ادامه همین توافق ها بود که کره جنوبی شروع به ارسال کمک های غذایی به کره شمالی کرد که در پی چند سیل و توفان بشدت دچار مشکل غذایی شده بود. اما امیدها با روی کارآمدن لی میونگ باک فرو ریخت. سیاستمداری که ضمن دوستی با آمریکا اعتقادی به صلح با برادران شمالی آن سوی مرز ندارد.