آرشیو شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۶
اخبار کشور
۲

(خبر ویژه)

«دمکراسی» را رها کن، «منافع» را بچسب!

سایت ضد انقلابی روزآنلاین در مقاله ای که روز پنج شنبه منتشر نمود به اصلاح طلبان توصیه کرد که با پیروی از روش حزب کارگزاران صرفا به منافع سیاسی خود بیندیشند! در این مقاله آمده است:

«دست اصلاح طلبان برای گرفتن مواضعی که دل تحریمی ها را شاد کند عملا بسته است. تنها یک راه حل دیگر برای افزایش رای دهندگان می ماند و آن جذب رای دهندگان جدید است. پروژه ای که امروز توسط حزب کارگزاران به منظور ایجاد ائتلافی با راست میانه در برابر احمدی نژاد انجام می شود می تواند به عنوان یک گزینه موثر مورد توجه باشد.»

روزآنلاین سپس به مبادی نظری این توصیه مشعشع(!) خود اشاره کرد و نوشت:

«مشکل دیرپای احزاب اصلاح طلب، رسیدن به منافع سیاسی در عین حفظ بزرگترین حامیانشان یعنی کنشگران جامعه مدنی و روشنفکران است. احزاب سیاسی اصلاح طلب چاره ای ندارند جز این که یا با گروه های سیاسی حاضر در حاکمیت مرزبندی کنند یا با گروه های جامعه مدنی. آنها یا باید به پی «منافع» باشند و یا پی «پروژه دمکراسی».

باید حساب پروژه دمکراسی خواهی را از بازی های سیاسی جدا کرد. نه جامعه مدنی جناح گرا راه به جایی خواهد برد و نه سیاست روشنفکرمآبانه. باید سیاست را با قواعد خودش بازی کرد و روشنفکری را با ایده آل ها و رسوم خودش.

خیلی جاها بین آرمان دمکراسی و منفعت سیاسی تضاد درمی گیرد. اصلاح طلبان به خصوص طیف رادیکال آنها در این نوع موارد سعی کرده اند هم خدا را حفظ کنند و هم خرما را و به همین دلیل رفته رفته هم خدا را از دست داده اند و هم خرما را! به نظر می رسد راه درست پیش روی اصلاح طلبان مرزبندی با نیروهای جامعه مدنی و روشنفکران است. این مرزبندی باید تا جایی ادامه یابد که احساس تعلق بین احزاب اصلاح طلب و روشنفکران از بین برود.»