آرشیو شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۶
اقتصادی
۴

از مهر ماه جاری: مالیات برارزش افزوده جایگزین تجمیع عوارض می شود

سرپرست معاونت اقتصادی و امور بین المللی وزارت صنایع و معادن خبر داد: قانون مالیات بر ارزش افزوده از مهر امسال جایگزین قانون تجمیع عوارض می شود.

علی اصغر رمزی گفت: با جایگزینی مالیات بر ارزش افزوده به جای قانون تجمیع عوارض، به محصولات متعددی که در یک زنجیره تولید قرار داشته باشند، عوارض مضاعف تعلق نمی گیرد و این امر موجب کاهش قیمت تمام شده محصول خواهد شد.

وی افزود: براساس قانون تجمیع عوارض، واحد تولیدی ملزم است 3 درصد از فروش محصول را به صورت 2 درصد مالیات و یک درصد سهم شهرداریها به عنوان تجمیع عوارض از مشتری بگیرد و به حساب خزانه واریز کند که این عمل موجب افزایش قیمت تمام شده می شود.

رمزی گفت: با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده 2 درصدی را که دولت بابت مالیات اخذ می کرد حذف شده است.

رمزی در ادامه با اشاره به اینکه 85 درصد از 6 هزار و 538 ردیف تعرفه موجود در جداول کتاب مقررات صادرات و واردات کشور مربوط به بخش صنعت و معدن است گفت: براساس قانون برنامه سوم همه موانع غیر تعرفه ای بر سر راه واردات برداشته شد و مجوزهای واردات که از وزارت صنایع و معادن صادر می شد، طی چند سال منتفی شد و تنها ابزاری که اکنون برای حمایت از صنایع و معادن کشور وجود دارد ابزار تعرفه ای است.

سرپرست معاونت اقتصادی و امور بین الملل وزارت صنایع و معادن در ادامه با اشاره به اینکه میانگین تعرفه ها در بخش صنایع و معادن حدود 25 درصد و تعرفه مؤثر حدود 10 درصد است، از اقدام وزارتخانه برای تنظیم جدول تعرفه های 5 ساله برای بخش صنعت و معدن خبر داد.

رمزی گفت: با تنظیم این جدول، سیاستهای وزارتخانه در بحث تعرفه ای به صورت شفاف برای زمانهای مناسب به همه بخشهای ذیربط کشور اعلام خواهد شد.