آرشیو شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۶
صفحه آخر
۱۶

در اعتراض به رای دادگاه لاهه علیه عمرالبشیر نمایندگان سودان:

باید در روابط خودبا سازمان ملل تجدیدنظر کنیم

نمایندگان مجلس سودان خواستار تجدیدنظر در روابط سیاسی خارطوم با سازمان ملل متحد شدند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، درپی افزایش حمایت های مردمی از عمرالبشیر و ابراز تنفر از موضع گیری سازمان ملل متحد، نمایندگان پارلمان این کشور، خواستار تجدیدنظر دولت خارطوم در روابط خود با سازمان ملل متحد شدند. به گفته نمایندگان پارلمان سودان گرچه، «لویس اوکامبو» دادستان لاهه به عنوان دست نشانده قدرت های بزرگ است، سازمان ملل متحد را به دشمنی با مردم این کشور متهم کردند. دولت سودان نیز روز پنجشنبه، درخواست دادگاه لاهه برای تحویل دو مسئول این کشور در مقابل رفع اتهام عمر حسن البشیر رئیس جمهور را رد کرد.

در همین حال، لویس مورینو اوکامبو دادستان دادگاه لاهه، اعلام کرد از موضع خود مبنی بر صدور حکم جلب و محاکمه عمر حسن البشیر رئیس جمهور سودان عدول نخواهد کرد.

وی در اولین واکنش پس از صدور این حکم تاکید کرد: پس از صدور قانونی رای از دولت سودان خواستار اجرای آن خواهد شد.

از سوی دیگر، «عبدالله واد» رئیس جمهور سنگال از تهدید آمریکا برای اعزام نیروهای نظامی به دارفور خبر داد.

وی گفت: به اتفاق سایر رهبران آفریقایی، جرج بوش رئیس جمهور آمریکا را از این اقدام برحذر می دارم. نماینده چین در قضیه دارفور نیز در واکنش به صدور حکم، مخالفت پکن را با اجرای آن اعلام کرد.

ولید معلم وزیر خارجه سوریه نیز تصریح کرد: اتهام های نسل کشی مطرح شده علیه رئیس جمهور سودان پیامدهای خطرناکی دارد.

از سوی دیگر، صدها تن از فعالان دارفور روز پنجشنبه در حمایت از عمر البشیر رئیس جمهور سودان، دست به تظاهرات زدند.

در این تظاهرات که دانشجویان و افراد قبایل دارفور حضور داشتند، تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی، درخواست دادستان دادگاه جنایی لاهه را محکوم کردند.

همچنین صدها نفر از مردم سودان روز پنجشنبه در تظاهرات مشابهی، اقدام اخیر دادگاه لاهه را محکوم و از عمر حسن البشیر رئیس جمهور حمایت کردند.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نیز در مقاله ای خواستار استعفای دادستان دادگاه جنایی لاهه به اتهام صدور حکم قضایی علیه یک رئیس جمهور و دست داشتن در قضیه آزار و اذیت جنسی یک همکار خود شد.