آرشیو شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۵۷۲
نگاه سوم
۳۲

رای دیوان عدالت اداری صادر شد

پرداخت خسارت به فیلم «سنتوری» توسط معاونت سینمایی

نگاه سوم- در پی صدور حکم دیوان عدالت اداری درباره پرونده شکایت فیلم سنتوری و محکوم شدن معاونت سینمایی وزارت ارشاد به پرداخت هزینه ها و خسارات وارد شده به این فیلم، روابط عمومی معاونت سینمایی با ارسال نامه ای به مطبوعات مدعی شد که یک سال قبل خود این معاونت هنگام اعلام توقف نمایش «سنتوری»، پیشنهاد پرداخت خسارت را مطرح کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: متاسفیم که یکسال انرژی کارگردان محترم سینمای کشور گرفتار بازی های سودطلبانه افرادی شد که قدرت درک نقش به عنوان تهیه کننده را ندارند. معاونت سینمایی در اطلاعیه خود تاکید می کند: از پرداخت این خسارت متاسف نیستم؛ چرا که یکسال قبل، پیش از هر بحث این پیشنهاد را ارائه کرده بودیم. معاونت امور سینمایی از همان ابتدا تلاش داشت که اتخاذ تصمیم در مورد یک فیلم را با اعتبار و حیثیت سینمایی کارگردان موثر سینمای کشور پیوند نزند، اما آنهایی که قادر بودند فیلم را بدون مجوز قانونی و مخفیانه از کشور خارج و در آمریکا اکران نمایند و با ایجاد فضا برای انتشار غیرقانونی این فیلم عرصه فرهنگی کشور را دچار تنش و آسیب فرهنگی- روانی کنند، موثرتر عمل کردند.

لازم به ذکر است در حکم دیوان عدالت اداری در مورد سنتوری آمده است: «متعاقب شکایت سازندگان فیلم سنتوری از وزارت ارشاد و معاونت سینمایی به خواسته لغو ممنوعیت اکران فیلم مذکور و تصدیق خسارت وارده، شعبه سوم دیوان عدالت اداری جلوگیری از اکران سنتوری را در حدود اختیارات ناشی از ماده 4 آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید، ویدئو و صدور پروانه نمایش، مصوب هیات وزیران دانسته و شکایت شکات در این مورد را رد کرد، ولی در خصوص تصدیق خسارت وارده به سازندگان فیلم و در نتیجه ممانعت از اکران آن را، موجه تشخیص و ضمن تصدیق خسارت وارده، رای به ورود شکایت در این خصوص را صادر و اعلام کرده است.