آرشیو یکشنبه ۶ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۸۷
صفحه آخر
۲۸

روزهای تئاتری ایران

تهران در حالی که از این هفته اجراهای خود را از سر می گیرد، همزمان برای برپایی دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی خود را آماده می کند.

به گزارش خبرنگار «ایران» تالار سایه تئاتر شهر از این هفته دوباره میزبان اجراهای جدید نمایش «هتل پلازا» است.

هتل پلازا نوشته ماروین نیل سایمون با کارگردانی کوروش نریمانی و بازی فریده سپاه منصور و سیامک صفری هر روز از ساعت 20و پانزده دقیقه اجرا دارد. هتل پلازا درامی اجتماعی و انسان شناختی با دستمایه های کمدی و تراژیک است که چهره انسان معاصر امریکایی را در تنهایی و فرسودگی دنیای مدرن نشان می دهد. این نمایش با موقعیت نمایشی پرفراز و فرود، گره افکنی، اوج داستان، گره گشایی، غافلگیری و خنده تماشاگر همراه است. برپایه این گزارش، تئاتر شهر با اجرای یادگار زریران نوشته و کار دکتر قطب الدین صادقی، در تالار چهارسو، در جمعیت گم شد، جلال تجنگی و سعید هاشمی پور (قشقایی) عروس، کابوس، افسوس، بلوتوس از آرش میرطالبی (کارگاه نمایش) به کار خود ادامه می دهد. دیگر تالارهای تهران از جمله مولوی با اجراهای گاردن پارتی در برف و اتللو، تالار هنر (قصه پادشاه سرزمین غصه)، خانه نمایش اداره تئاتر (حقه های مبارک) و تماشاخصنه سنگلج (سایه تو سایه) نیز با اجراهای هفته گذشته خود میزبان تماشاگران هستند.

به گزارش دیگر، جشنواره تئاتر عروسکی تهران نیز به سوی شکل گیری دوازدهمین دوره خود گام بر می دارد. به گزارش ستاد خبری این جشنواره تالارهای اصلی «سایه»، «چهارسو»، «قشقایی» و «کارگاه نمایش» مجموعه تئاتر شهر نیز از بیستم مرداد میزبان نمایش های مختلف صحنه ای از جمله نمایش های ایرانی بین الملل و مرور خواهند بود.

همچنین تالارهای سنگلج، فردوسی و هنر نیز شاهد اجراهای تئاتر عروسکی خواهند بود. این در حالی است که گروه های تئاتری ایرانی نیز میهمان جشنواره های مختلف اند. نمایش های «ترمینال»، «کادنس»، «حسن و دیو راه باریک پشت دیوار»، «پینوکیو»، «قربانی» و «آقا لیلا» از ایران در جشنواره تئاتر جاده ابریشم شرکت می کنند.

برپایه این گزارش، اجرای نمایش الکترا از کیومرث مرادی در اسپانیا، هدیه مرموز، یاسر خاسب (ایتالیا)، ژولیت بی مجنون، عزت الله مهرآوران (ارمنستان) و یک دختر، یک سرباز، کار احمد سلیمانی (مالزی) از جمله دیگر آثار ایرانی در صحنه جهان است.