آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۰
خبر
۲

هیچ ضرب الاجلی برای ایران تعیین نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران پارلمانی با رد هرگونه تعیین ضرب الاجل برای ایران از سوی غرب، در عین حال بر تداوم مذاکرات تاکید کرد.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی درباره اظهارنظر اخیر رایس مبنی بر تعیین ضرب الاجل برای پاسخ دادن ایران خاطرنشان کرد: به هیچ وجه بحث تعیین اولتیماتوم و ضرب الاجل در میان نبوده است، بلکه در جریان مذاکرات قرار بر این بود که در مدت دو هفته موضوع مورد بررسی ایران قرار گیرد.

قشقاوی با بیان این موضوع که برای تداوم مذاکرات تکیه بر مشترکات دو بسته ضرورت دارد، گفت: همه چیز عادی و سازنده و در حال انجام است و خود خاویر سولانا رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپایی و نماینده تام الاختیار گروه 1+5 نیز در موضع گیری های خود تاکید کرده که مذاکرات با ایران سازنده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، ادامه داد: در مورد نحوه مذاکرات دو طرح اولیه (nonpaper) مطرح بود تا چارچوب مذاکرات مشخص شود و در مورد محتوای مذاکرات هم باید مشترکاتی که در بسته ها دیده می شود، مبنا قرار گیرد.

قشقاوی با تاکید بر این نکته که ایران حضوری سازنده و جدی در مذاکرات دارد، گفت: بحث هسته ای بر پایه یک تعامل مشترک و توافق جمعی قابل حل است و ما از راهبرد تعامل با مجموعه کشورها استقبال می کنیم؛ اما اگر یک طرف بخواهد در مذاکرات، نظر خود را به ایران تحمیل کند، این دیگر مذاکره نیست؛ چرا که با اعمال تحریم همه چیز تمام شده محسوب می شود.

وی همچنین درباره مسائل مطرح شده درباره تعداد دستگاه سانتریفیوژ فعال در ایران یادآور شد: بحث عدد در میان نیست، همان چیزی که در اخبار و سخنرانی آقای احمدی نژاد منتشر شد، واضح است.