آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۰
خبر
۲

نگرانی از تغییرات فیزیکی قله دماوند

در حالی که مسوولان و کارشناسان زمین شناسی بارها اخبار و شایعه هایی مبنی بر احتمال فعالیت قله دماوند را غیرکارشناسی دانسته اند، اما مشاهده برخی تغییر و تحولات در محدوده این قله، برخی نگرانی ها را در میان کوهنوردان و بومیان این منطقه به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری الف، مشاهده برخی فعالیت ها و تغییرات فیزیکی در محدوده قله دماوند به ویژه افزایش خروج گاز گوگرد و بخار از این قله و دامنه آن طی ماه های اخیر، نگرانی هایی را در بین ساکنان منطقه مبنی بر احتمال فعالیت مجدد دماوند به وجود آورده است. برخی ساکنان روستاهای محدوده قله دماوند و همچنین کوهنوردانی که اخیرا به این قله صعود کرده اند، افزایش خروج گاز گوگرد و بخار از شیارهای دامنه قله و همچنین برخی تغییرات فیزیکی را دلیل فعالیت مجدد دماوند دانسته اند. بومیان منطقه اعلام کردند که چندی پیش یکی از کوهنوردان به دلیل نزدیک شدن بیش از حد به یکی از حفره های گاز گوگرد، جان خود را از دست داده است. این نگرانی ها درحالی است که مسوولان و کارشناسان پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بارها اعلام کرده اند که اظهارنظر درباره احتمال فعال شدن آتشفشان قله دماوند با توجه به اطلاعات موجود، غیر کارشناسی است. براساس مطالعات زمین شناسی، برای آغاز فعالیت آتشفشانی قله دماوند، فاکتورهایی چون افزایش روز به روز تعداد زمین لرزه های منطقه که شاید به 100، 150 یا حتی هزار زلزله در روز و با درجه شدت افزون تر برسد، افزایش دمای تمامی چشمه های آب گرم منطقه و حوالی آن و روند خشکی تدریجی آنها و نیز افزایش بخار و گاز خارج شده از دهانه کوه و مشاهده آن از فواصل دورتر سنجیده می شوند. در همین حال از سال گذشته در پی گزارش هایی مبنی بر مشاهده برخی تغییرات پیرامون قله دماوند، 10 ایستگاه لرزه نگاری از سوی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در منطقه راه اندازی شده و وضعیت لرزه خیزی آن به طور مستمر بررسی

می شود. کارشناسان تاکید کرده اند که اگر زمین لرزه ها، گسل های اطراف منطقه دماوند را فعال کنند، نشانه هشدار است، اما در حال حاضر اطلاعاتی در این خصوص به دست نیامده است. رخدادهایی چون زمین لرزه و خروج گاز و بخار در سال های گذشته به ویژه در سال 1367 نیز در سابقه قله دماوند دیده شده است که پس از مدتی به روال عادی بازگشته بود.