آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۰
صنعت و معدن
۳
گزارش

تاسیس صندوق حمایت از صنایع دریایی با سرمایه 40میلیارد تومان

دهمین همایش صنایع دریایی ایران هفتم تا نهم آبان ماه امسال با محوریت توسعه صنایع دریایی در بخش نفت و گاز در شهرهای خرمشهر و آبادان برگزار می شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، محمدسعید سیف، رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در نشست خبری روز گذشته با بیان این مطلب که صنایع دریایی کشور همه بخش ها و حوزه های مرتبط با دریا را شامل می شود، اظهار داشت: بخش صنایع دریایی کشور مشتمل بر امور حمل ونقل دریایی، بنادر و اسکله ها، صنایع ساخت و تعمیر کشتی، پروژه های سکوسازی و صیادی است.

وی ادامه داد: از آنجایی که صادرات نفتی و غیرنفتی ما تا حدود زیادی از طریق دریا صورت می گیرد، لزوم توجه به این بخش الزامی است و امیدواریم در راستای توسعه اقتصادی کشور سواحل دریایی نیز رشد یابد. وی افزود: در حال حاضر تغییر و تحولات خوبی در حال انجام است که از جمله آن می توان به تصویب لایحه توسعه صنایع دریایی اشاره کرد. بر مبنای این قانون که در مجلس هفتم به تصویب رسید، صنایع دریایی از یک پشتوانه مالی برخوردار خواهند شد.

سیف در مورد تاسیس صندوق حمایت از توسعه صنایع دریایی نیز گفت: تاسیس این صندوق با سرمایه اولیه 40میلیارد تومان خیلی از دغدغه های مالی صنایع را جبران می کند. همچنین بحث شورای عالی صنایع دریایی نیز مطرح است که آیین نامه اجرایی آن در وزارت صنایع تعیین شده است. رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در مورد محور این همایش توضیح داد: محور این همایش توسعه صنایع دریایی در بخش نفت و گاز است و از آنجایی که وزارت نفت در بخش دریا سرمایه گذاری هایی را داشته است، امیدواریم با همکاری شرکت های نفتی بتوانیم زمینه توسعه صنایع دریایی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه قانون استفاده از حداکثر توانمندی داخلی در ساخت کشتی ها تصویب شده افزود: ظرفیت بازار داخل برای سفارش ساخت کشتی و تعمیر کشتی ها حداقل یک میلیارد دلار و حداکثر دومیلیارد دلار است. صنعت کشتی سازی با چهاردرصد عوارض ورودی حمایت می شود، در حالی که این رقم برای صنعت خودروسازی 100درصد است.