آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۰
دنیا
۴

انفجار 16 بمب در احمدآباد هند

ایسنا- انفجار 16 بمب در نزدیک یک بازار شلوغ و یک بیمارستان در احمد آباد هند به کشته شدن دست کم 29 تن و زخمی شدن 88 تن دیگر منجر شد. این انفجارها روز شنبه یک روز پس از انفجارهای مرگبار در شهر بنگلور به وقوع پیوست.

طبق اطلاعات پلیس احمد آباد اولین بمب حدود ساعت 18 به وقت محلی منفجر شد. یکی دیگر از بمب های منفجر شده در یک اتوبوس کار گذاشته شده بود. تمام این بمب ها مجهز به ساعت بودند و در فاصله زمانی 90 دقیقه یا کمتر منفجر شدند.

به گفته پلیس دو مورد دیگر از این سری بمب ها در یک آپارتمان که حوزه انتخاباتی یکی از سیاستمداران بلندپایه از حزب ناسیونالیست هندو بود، روی داد. تعداد دیگری از بمب ها نیز در مقابل بیمارستانی که برخی زخمی های انفجارهای اولیه تحت مداوا بودند، منفجر شد.

مقامات هندی اظهار داشتند که احتمال افزایش شمار قربانیان این حادثه وجود دارد.

گروهی موسوم به «مجاهدین هند» مسوولیت این انفجارها را برعهده گرفته اند اما اطلاعات اندکی درباره دلیل این انفجارها مطرح کرده است. این گروه با ارسال ایمیل هایی به چند شبکه تلویزیونی مسوولیت را برعهده گرفته اند.

این گروه تا ماه مه گذشته ناشناس بود تا اینکه در آن تاریخ مسوولیت بمب گذاری های جایپور در غرب هند که 61 کشته برجای گذاشت را برعهده گرفت.

در ایمیل این گروه اشاره ای به اینکه آیا انفجارهای روز جمعه در بنگلور نیز کار آنها بوده، نشده است.

پراتیبها پاتیل، رییس جمهور هند با محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه از مردم هند خواست که آرامش خود را حفظ کنند.

مقامات هندی اظهار نگرانی کرده اند این انفجارها در شهر تاریخی احمدآباد که در سال 2002 شاهد درگیری اکثریت هندو و اقلیت مسلمان منطقه بود ممکن است منجر به تنش های جدیدی بین هندوها و مسلمانان شود. در انفجارهای روز جمعه در بنگلور نیز دو تن کشته و شش تن هم زخمی شده بودند.