آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۰
بازرگانی
۵

انتقاد عسگراولادی از آمار صوری صادرات غیرنفتی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: گمرک برای ارائه آمار بالای صادرات غیرنفتی همواره محصولات پتروشیمی را جزو صادرات غیرنفتی محسوب می کند.

اسدا... عسگراولادی ادامه داد: این در حالی است که چهار فصل در تعرفه گمرکی وجود دارد که مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی است که می توان محصولات پتروشیمی را که مستقیما از نفت استحصال می شود از رده صادرات غیر نفتی خارج کرد.

عسگراولادی با اشاره به نظر مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر جداسازی میعانات گازی و محصولات پتروشیمی از صادرات غیرنفتی به «برنا» گفت: بسیاری از محصولات پتروشیمی که از مواد اولیه گاز و نفت استخراج می شود، نفتی است. وی اظهار داشت: هم اکنون محصولات پتروشیمی در عسلویه از سوی کارخانجات مختلف بخش خصوصی تولید و صادر می شود که به طور مستقیم از نفت و گاز استحصال نمی شود.

عسگر اولادی صادرات محصولات نفتی را نیازمند تغییراتی فراوان دانست و گفت: بسیاری از محصولات پتروشیمی و میعانات گازی بدون اقدام خاصی از نفت و گاز استخراج شده و جزو محصولات غیرنفتی به شمار می رود.

عسگر اولادی با اشاره به اینکه طی دو ماه نخست سال جاری میزان صادرات غیرنفتی به دلیل محصولات پتروشیمی با رشد 21درصدی روبه رو شده است، گفت: در صورت حذف محصولات پتروشیمی و میعانات گازی، صادرات غیرنفتی کاهش می یابد.