آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۰
بازرگانی
۵
فراسو

فرصت سوزی اصناف کشور

نخستین اجلاس عمومی سومین دوره شورای اصناف کشور دیروز در حالی برگزار شد که دو استان اصفهان و قم نمایندگان خود را به شورای اصناف کشور معرفی نکرده اند و هنوز 142 نماینده شورا کامل نشده اند. در این اجلاس حسین فرجی، رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی و دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی با اشاره به عملکرد ضعیف شورا در دوره دوم گفت: به دلیل تقسیم نشدن وظایف و جدا نبودن بخش اجرایی از بخش سیاست گذاری، شورای اصناف نتوانست در دور دوم به وظایف خود عمل کند.

به گفته فرجی حتی برخی وظایف اصلی هم در شورای اصناف مغفول مانده است، مثلاپس از رایزنی های مختلف یکی از نتایج کارگروه های حل مشکلات اصناف تعیین و اخذ مالیات برای واحدهای صنفی بوده است که به دلیل پیگیری نکردن شورا برای اعلام لیست یک سوم از اتحادیه های داوطلب، این امر ناکام ماند که همه اینها وجود یک دبیرکل یا دبیر اجرایی را برای شورای اصناف الزامی می کند.

او گفت: رییس شورا دارای مسوولیت های مختلف در مجمع امور صنفی، اتحادیه و واحد صنفی خود و احیانا برخی دیگر از مسوولیت های اجتماعی است، بنابراین فرصت رسیدگی به امور اجرایی برای او باقی نخواهد ماند.

البته اعضای هیات ریسه شورا در دور دوم با اعتراض به اظهارات فرجی عنوان کردند که این سازمان امور مالیاتی بوده است که به تعهدات خود عمل نکرده است.

مانند دوره پیش این بار هم تنها یک زن در جمع 142 نفری اعضای شورای اصناف حضور دارد که نماینده ماهشهر از استان خوزستان است. فرجی چند بار در سخنان خود تاکید کرد که دادن اختیاراتی مثل تعیین اخذ مالیات به اصناف و واگذاری نظارت و بازرسی، برای خود او هم شگفت انگیز بوده است.

معاون وزیر بازرگانی در این نشست از فرصت سوزی اصناف انتقاد کرد و گفت: بنا بود در سال جاری 30درصد از اتحادیه ها، مسوولیت تعیین مالیات اعضای خود را بر عهده بگیرند و این هدف ظرف یک برنامه سه ساله به نتیجه برسد.

محمدصادق مفتح تاکید کرد: نقش اصناف و نظام بازرگانی کشور باید به شدت پررنگ شود و اینکه چه میزان از فضای کار توسط خود اصناف مورد استفاده قرار گیرد، بستگی به عملکرد آنها دارد.