آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۰
بورس
۹

احتمال تغییر شیوه واگذاری نیروگاه ها

مهر- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از احتمال واگذاری نیروگاه ها از طریق مزایده خبر داد.

محمد احمدیان گفت: به دلیل فرآیند طولانی پذیرش نیروگاه ها در بورس، سازمان خصوصی سازی به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای واگذاری این نیروگاه ها از طریق مزایده است که این امر کار واگذاری را بسیار آسان می کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به در دستور کار بودن 10 نیروگاه برای واگذاری افزود: امید می رود بتوان در سنوات آتی 70 نیروگاه دیگر را نیز واگذار کرد. به گزارش مهر، براساس مکانیزم ماده 27 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، شرکت توانیر اجازه یافته نسبت به تبدیل نیروگاه های موجود به شرکت و واگذاری سهام آنها از طریق بورس اقدام کند. اساسنامه نمونه شرکت های تولید نیروگاهی تهیه و از سوی هیات وزیران به تصویب رسیده است.

در حال حاضر شرکت های مزبور تشکیل شده و در مرحله تعیین هیات مدیره هستند. وزارت نیرو در نظر دارد در مرحله اول، سهام نیروگاه های بیستون، سهند، آبادان، سنندج، کرمان، شیروان، دماوند و خلیج فارس و نیز شرکت های تولید نیروی برق سبز بینالود و سبز منجیل را از طریق بورس واگذار کند که نامه آن جهت پذیرش در بورس به سازمان خصوصی سازی ارسال شده است. براساس تصمیمات اتخاذ شده در شورای خصوصی سازی وزارت نیرو، واگذاری مابقی ظرفیت نیروگاهی کشور تا سقف 20هزار مگاوات در دستور کار شرکت توانیر قرار دارد که این نیروگاه ها جزو نیروگاه های برتر شبکه برق کشور هستند.