آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۰
بورس
۹

«خصوصی سازی» بله گفت

معاون وزیرنفت از موافقت سازمان خصوصی سازی با واگذاری شرکت های ملی گاز ایران وصنایع پتروشیمی به صورت هلدینگ به بخش خصوصی خبر داد.

اکبر ترکان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت، با اشاره به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در بحث واگذاری های شرکت های نفتی در راستای اصل44قانون اساسی اظهار داشت: در جلسات مطرح شده است که شرکت های ملی گاز و پتروشیمی به صورت هلدینگ و یکپارچه واگذار شوند.

وی گفت: در این راستا تکلیف شده است که وزارت نفت پیشنهادات خود را برای واگذاری شرکت های فوق به صورت هلدینگ به بخش خصوصی به سازمان خصوصی سازی ارایه کند. طبق اعلام ترکان درصورت تایید پیشنهادات وزارت نفت در سازمان خصوصی سازی این امر برای تایید در هیات عالی واگذاری مطرح خواهد شد.

وزارت نفت موضوع واگذاری شرکت های اصلی خود به صورت هلدینگ به بخش خصوصی را به دلیل حفظ انسجام این شرکتها و هم چنین حفظ چرخه تولید مطرح کرده بود. نظر وزارت نفت واگذاری شرکت های اصلی این وزارتخانه به صورت هلدینگ است؛اما اولویت سازمان خصوصی سازی واگذاری پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و سپس واگذاری شرکت های گازی است. براساس این گزارش، سازمان خصوصی سازی موافقت خود با این موضوع را مشروط به توجیه پذیر بودن آنها کرده بود که با طرح حذف و هدفمند کردن یارانه ها به نظر می رسد که سازمان خصوصی سازی به هدف مورد نظرش یعنی توجیه پذیر شدن این واگذاری ها با آزادسازی محصولات رسیده است.