آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۰
نگاه سوم
۳۲

مراسم یادبود نادر ابراهیمی برگزار شد

علی اصغر سعادتی گفت: روزی فیلمساز سابق حوزه هنری [محسن مخملباف] به من گفت نادر را نبر که برای این طلبه ها درس بدهد، آن ها را از راه به در خواهد کرد؛ حالامن یک سوال دارم «محسن» از راه به در شد یا «نادر»؟

«علی اصغر سعادتی» دوست و همکار نادر ابراهیمی، در مراسم بزرگداشت این نویسنده که شنبه شب در حوزه هنری برگزار شد، گفت: من در سال 1351 در زندان قزل قلعه بودم و هم سلولی من جوان های تئاتری بودند که ساواک آنها را به دلیل فعالیت هنری بازداشت کرده بود. بعد از چند روز برای یکی از زندانی ها یک کتاب آوردند و او به من گفت تو که اهل کتاب هستی این کتاب را بخوان و آن چیزی نبود جز کتاب «آرش در قلمرو تردید» نوشته نادر ابراهیمی.

شدت تاثیر کلام ابراهیمی بین تمام اقشار جامعه به شدت محسوس بود.

وی ادامه داد: در دهه پنجاه رسم بر این بود که روشنفکر می بایست جزو یکی از فرقه های مارکسیسم، کمونیسم یا خلاصه یکی از این ایسم ها باشد. یعنی روشنفکر مسلمان وجود نداشت. اما ما شاهد بودیم که ابراهیمی در آغازیه اکثر کارهایش در آن روزها آیات قرآن یا حدیث می آورد.

سال 1361 که حوزه هنری به همت بچه مسلمان ها تاسیس شد ما هم در حوزه علمیه قم یک حوزه هنری تاسیس کردیم و قرار شد برای طلبه های خوش ذوقی که اهل هنر بودند کلاس های هنری بگذاریم و مدرس بیاوریم و من از نادر ابراهیمی برای تدریس دعوت کردم و آمد درخصوص سینما برای طلبه ها کلاس برگزار کرد.

حالامن یک سوال دارم محسن از راه به در شد یا نادر؟ نادر شخصیتی بود که عاشق این آب و خاک و مردم بود و این آثار گران بها را برای آنها به یادگار گذاشت.