آرشیو سه‌شنبه ۸ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۷۳۵
زمین زنده
۸

آسیا نگران آثار زیانبار استفاده از رادیواکتیو در عراق

کمیته محیط زیست مجمع مجالس آسیایی با انتشار بیانیه یی در دمشق، ابراز نگرانی خود را از آثار زیانبار زیست محیطی استفاده رادیواکتیو در عراق و لبنان اعلام داشت. به گزارش ایرنا دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی، «محمدهادی نژادحسینیان» دبیرکل این مجمع افزود: در این بیانیه همچنین در مورد آثار زیانبار دفن زباله های شیمیایی و هسته یی توسط رژیم صهیونیستی بر محیط زیست آسیا، ابراز نگرانی شده و لزوم انجام اقدام منسجم از سوی پارلمان های عضو برای محکومیت و رفع این نگرانی ها مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: نخستین نشست کمیته فرعی محیط زیست این مجمع، هفته گذشته با حضور دوازده کشور روسیه، عربستان سعودی، ایران، سوریه، پاکستان، اردن، ترکیه، بنگلادش، کویت، فلسطین، لبنان و بحرین در شهر دمشق برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی، کمیته محیط زیست در بیانیه نشست دمشق، عملیات نظامی امریکا و استفاده از مهمات حاوی مواد رادیواکتیو در عراق و همچنین قطع تعمدی درختان زیتون فلسطین و لبنان توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

مجمع مجالس آسیایی (APA) در اولین نشست مجمع عمومی خود در نوامبر 2006 ضمن تصویب «قطعنامه توسعه اقتصادی و پایدار» در بند 18 این قطعنامه خواستار تشکیل کمیته یی متشکل از نمایندگان کشورها برای بررسی مسائل مربوط به محیط زیست و گرم شدن زمین شد. قطعنامه پیشنهادی کمیته محیط زیست دمشق پس از تصویب شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی که مهرماه در تهران برگزار می شود، برای تصویب نهایی به اجلاس روسای پارلمان های آسیا در اندونزی ارائه خواهد شد. نشست آذر ماه در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار می شود و 39 کشور عضو مجمع مجالس آسیایی به همراه 18 کشور ناظر در آن شرکت خواهند کرد.