آرشیو دوشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۴
دنیا
۴

نرخ تورم اروپا به بالاترین حد طی 16 سال اخیر رسید

گروه بین الملل-افزایش قیمت جهانی نفت، نرخ تورم اروپا طی ماه جولای را به بالاترین حد طی 16 سال اخیر افزایش داده است.

موسسه آمار اروپا اعلام کرد، نرخ تورم اروپا طی ماه جولای به بیش از 1/4 درصد رسیده است. این رقم طی ماه ژوئن نیز به بیش از 4 درصد رسیده بود. تورم 1/4 درصدی در اروپا از آوریل 1992 تاکنون بی سابقه است.

بر این اساس، نرخ بیکاری اروپا نیز در این مدت به بیش از 3/7 درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی اروپا که قصد دارد نرخ تورم را به کمتر از 2 درصد کاهش دهد، سوم جولای نرخ بهره بانکی را به بیش از 25/4 درصد افزایش داد. کارشناسان اقتصادی به شدت نگران کاهش رشد اقتصادی اروپا تا پایان سال 2008 هستند. این در حالی است که میزان تولیدات صنعتی اروپا نیز به شدت در حال کاهش است و اعتماد مصرف کنندگان اروپایی نیز به پایین ترین حد از زمان حوادث تروریستی 11 سپتامبر 2001 رسیده است.

قیمت نفت نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد رشد داشته و این مساله تاثیر زیادی بر رشد تورم در اروپا داشته است. افزایش تورم در حالی موجب کاهش قدرت خرید مردم اروپا شده که افزایش ارزش یورو در برابر دلار نیز قدرت رقابت صادر کنندگان اروپایی را به شدت کاهش داده است.

نرخ بیکاری اروپا نیز برای نخستین بار طی سه سال اخیر افزایش یافت و با 1/0 درصد افزایش نسبت به ماه ژوئن به بیش از 3/7 درصد رسید.

بانک بی ان پی پاریباس فرانسه نیز نسبت به وقوع رکود اقتصادی در اروپا هشدار داد. بانک مرکزی اروپا رشد اقتصادی این قاره را طی سال جاری 8/1 درصد و سال آینده کمتر از 5/1 درصد پیش بینی کرده است.