آرشیو دوشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۴
دنیا
۴

پایان نشست کشورهای جنوب آسیا تحت الشعاع تنش هند و پاکستان

رهبران کشورهای جنوب آسیا (سارک) روز یکشنبه در پایان نشست خود بر انجام اقدامات ضد ترور و ایجاد امنیت غذایی بیشتر تاکید کردند، اما به خاطر وجود تنش ها میان هند و پاکستان تلاش ها برای گسترش همکاری ها از پیشرفت مطلوبی برخوردار نبود.

در حاشیه این نشست که هشت کشور منطقه جنوب آسیا در آن شرکت داشتند، نخست وزیران هند و پاکستان برای کاهش یافتن تنش ها در روند صلح با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

برخی دیپلمات ها معتقدند این امکان وجود داشت که مان موهان سینگ نخست وزیر هند و همتای پاکستانی اش یوسف رضا گیلانی تا قبل از پایان رسمی نشست دو روزه کشورهای جنوب آسیا در «زمان تنفس» در پارلمان سریلانکا، با یکدیگر ملاقات های غیررسمی بیشتری داشته باشند.

رهبران هشت کشور شرکت کننده در «دوره تنفس» برای برگزاری ملاقات های غیررسمی به ساختمان پارلمان ملی سریلانکا در خارج از کلمبو رفته بودند.

یک دیپلمات سریلانکایی گفت: «زمان تنفس» در ساختمان پارلمان سریلانکا، این امکان را فراهم می کند تا سران کشورها ملاقات هایی بدون برنامه ریزی قبلی و در فضایی غیر رسمی برگزار کنند.

مذاکرات سینگ و گیلانی که شنبه در حاشیه نشست کشورهای جنوب آسیا (SAARC) برگزار شد، تبدیل به کانون توجهات شده بود و حتی بیش از خود نشست مورد توجه قرار گرفت.

در نشست دو روزه سارک، سران کشورهای منطقه خواستار انجام اقدامات جمعی در مبارزه با تروریسم شدند و هم چنین درخواست های معمول خود برای همکاری های منطقه ای را تکرار کردند.

حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان، اظهار داشت که تروریسم مانند شعله های سرکش آتش در جنوب آسیا در حال گسترش است. در جنوب آسیا حدود 5/1میلیارد نفر زندگی می کنند که سه چهارم آنها روزانه درآمدی کمتر از دو دلار دارند. مقامات سریلانکا در پایان این نشست که در کلمبو، پایتخت سریلانکا، برگزار شد، با صدور بیانیه ای خواستار تحقق کامل پیمان 1987 سارک برای مقابله با تروریسم شدند.

در زمان تشکیل سارک در سال 1985، اعضای آن خواستار امضای توافقی برای انجام اقدامات ضد تروریستی بودند که دو سال بعد در سال 1987 به تصویب رسید؛ اما تا به حال هرگز به طور کامل تحقق پیدا نکرده است.