آرشیو دوشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۴
جامعه
۲۹

عروسک «عمو نوروز» وارد بازار می شود

عروسک عمو نوروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای پاسداشت یکی از یادمان های میراث فرهنگی و معنوی ایران طراحی شده و قرار است وارد بازار شود.

به گزارش فارس، مجید قادری، مدیر بخش سرگرمی های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: شخصیتی به نام عمو نوروز داریم که ریشه در فرهنگ کهن ما دارد. این شخصیت آنقدر غنی و اصیل است که سبب الهام و به وجود آمدن شخصیت بابانوئل در فرهنگ مسیحی شده است.

قادری ضمن اشاره به اینکه عمو نوروز در نظام فرهنگ شهرنشینی و در تاریخ معاصر ایران به دست فراموشی سپرده شده است، گفت: در دوران معاصر آنقدر که بچه ها بابانوئل را می شناسند عمو نوروز را نمی شناسند و این در حالی است که بابانوئل برگرفته از عمو نوروز است.

وی گفت: در تعاملات تاریخی و فرهنگی بسیاری از آداب و رسوم ما ایرانیان باعث الهام و شکل گیری بسیاری از شخصیت های معادل سازی شده در فرهنگ های دیگر است؛ از جمله بابانوئل و عمو نوروز.

قادری ادامه داد: ما به این نتیجه رسیده ایم که چرا نباید بچه ها با شخصیت عمو نوروز که می تواند در قالب عروسک و داستان های مختلف ارائه شود آشنا شوند و این در واقع ریشه نخست طراحی عروسک عمو نوروز است.

وی افزود: عروسک عمو نوروز طراحی و مدل سازی شده است که بعد از مرحله مدل سازی باید تعاملاتی در ارتباط با آن ارزیابی شود و سپس اقدام به تولید عروسک کنیم.