آرشیو دوشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۴
بازار دیجیتال
۲۵

ابررایانه های IBM سبزترین ابررایانه های دنیا

ابررایانه های «آی بی ام» توانستند در طبقه بندی 500 ابررایانه سبز و با مصرف پایین انرژی که سایت Green500.org انجام داده است در شمار اولین ها باشند. به گزارش مهر، سایت Green500.org در تازه ترین طبقه بندی که به معرفی 500 ابررایانه سبز و سازگار با محیط زیست در تمام دنیا پرداخته است نشان داد که ابررایانه های محصول «آی بی ام» سبزترین ابررایانه های دنیا هستند.

رتبه اول این طبقه بندی را ابررایانه محصول لابراتوار Boeblingen «آی بی ام» به دست آورد و در جایگاه سوم این فهرست ابررایانه Roadrunner لابراتوارهای «آی بی ام» در لس آلاموس تگزاس قرار گرفته است، این ابررایانه که به تازگی توسعه یافته سریع ترین ابررایانه دنیا است.

براساس گزارش VNUNet، در این خصوص مسوولان آی بی ام اظهار داشتند: «برای ابررایانه های مدرن، راندمان و میزان بهره وری انرژی برابر با توان محاسباتی آنها است. همزمان با افزایش کاربردهایی که این ابرماشین حساب ها به دست می آورند توجه به جنبه های انرژی آنها نیز افزایش می یابد. بخش تحقیقات و توسعه آی بی ام با سرمایه گذاری سالانه 6میلیارد دلار تاریخی طولانی در ارائه نوآوری هایی دارد که تاحد چشمگیری می توانند راندمان انرژی ریزپردازشگرها را افزایش دهند.» در طبقه بندی فهرست Green 500 محصولات مختلف «آی بی ام» 10 رتبه اول را به دست آورده اند.

به طوری که ابررایانه های Ibm BladeCenter QS22، LS21 Blue Gene/P و Roadrunner شناخته شده ترین ابررایانه های دنیا هستند که همگی در اولین رتبه های این طبقه بندی قرار گرفته اند. همچنین در 40 سیستم ابررایانه ای اول این طبقه بندی 39 سیستم و در 100 رتبه اول 76 ابررایانه مجهز به فناوری های «آی بی ام» هستند.