آرشیو پنجشنبه ۱۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۹۵
بین الملل
۲۷

خلف وعده امریکا در قبال برنامه هسته ای کره شمالی

گروه بین الملل-با آن که امریکا به طور مکرر وعده داده بود که در ازای توقف برنامه های هسته ای، نام کره شمالی را از فهرست سیاه واشنگتن خارج خواهد کرد. جرج بوش دیروز تحقق این وعده را زودهنگام دانست و همچنان به انتقاد از پیونگ یانگ پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوش که به کره جنوبی سفر کرده بود پس از گفت وگو با لی میونگ باک رئیس جمهور آن کشور در کنفرانسی خبری گفت: خروج کره شمالی از فهرست تروریست های امریکا مستلزم انجام اقدامات بیشتر از جانب پیونگ یانگ است. بوش افزود: نگرانی خود را درباره وضعیت حقوق بشر، فعالیت های غنی سازی اورانیوم، آزمایش هسته ای و اشاعه تسلیحات هسته ای و برنامه موشک های بالستیک پیونگ یانگ به اطلاع رئیس جمهوری کره جنوبی رساندم و بهترین راه رفع این نگرانی ها، اتخاذ تدابیر جدی راستی آزمایی است.

در ماه ژوئن که کره شمالی در چارچوب توافقنامه شش جانبه، برج خنک کننده تاسیسات هسته ای یونگ بیون را منهدم کرد و مشروح برنامه هسته ای خود را در اختیار امریکا گذاشت، بوش گفته بود که تصمیم دارد این کشور را از فهرست تروریست ها خارج کند اما، اندکی بعد، واشنگتن تحقق این امر را به موافقت پیونگ یانگ با پروتکل پیشنهادی امریکا برای راستی آزمایی اظهاریه هسته ای کره شمالی مشروط کرد. امریکا برای این منظور فرصتی 45 روزه تعیین کرد که هفته بعد به پایان می رسد. این در حالی است که سفر بوش به کره جنوبی با موج اعتراض و تظاهرات هزاران نفری مردم سئول مواجه شد. مردم معترض کره از سیاست های جرج بوش انتقاد کردند.

معترضان در تجمع اعتراض آمیز خود خواستار جلوگیری از واردات گوشت گاو امریکا به کره جنوبی شدند.

مردم کره جنوبی معتقدند گوشت های وارداتی از امریکا آلوده به بیماری از جمله جنون گاوی است.

معترضان که شمار آنان نزدیک به 10 هزار نفر گزارش شده است همچنین با پلیس ضد شورش درگیر شدند و گفته می شود دست کم 50 نفر از مردم کره توسط نیروهای پلیس دستگیر شده اند.

بوش پس از کره جنوبی به تایلند رفته و سپس برای حضور در مراسم افتتاحیه المپیک پکن به چین می رود.