آرشیو سه‌شنبه ۲۹ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۷۴۹
صفحه اول
۱

نفرین ریاست جمهوری پاکستان

پرویز مشرف که دوشنبه از مقام ریاست جمهوری کناره گرفت ظاهرا در مسیری قرار گرفته که سرنوشتی کم و بیش مشابه دیگر روسای جمهور پاکستان خواهد داشت. کسی که روی کرسی ریاست جمهوری پاکستان می نشیند باید به یاد داشته باشد که شاید روزی همین کرسی را زیر پایش بگذارند در حالی که طناب دار دور گردنش پیچیده است.

اسکندر میرزا: اولین رئیس جمهور پاکستان برای اصلاح قانون اساسی حکومت نظامی اعلام کرد و به این ترتیب شرایط مساعد برای کودتای نظامی را خود به ژنرال ایوب خان اهدا کرد. او به لندن به تبعید فرستاده شد و یک دهه بعد همان جا درگذشت.

یحیی خان: فرمانده ارتش که قدرت را از ژنرال ایوب خان گرفته بود بعد از جنگ 1971 با هند که موجب شکست پاکستان و استقلال بنگلادش از این کشور شد، ناچار به استعفا از ریاست جمهوری شد. پیش از آن بنگلادش پاکستان شرقی خوانده می شد.

ذوالفقار علی بوتو: بوتو در ابتدا رئیس جمهور پاکستان شد و اواسط دهه 1970 با تغییر قانون اساسی از ریاست جمهوری استعفا داد و عهده دار پست نخست وزیری شد. با این حال سرنوشتی بدتر از سایر روسای جمهور پاکستان داشت. او در سال 1977 با کودتای نظامی برکنار و در سال 1979 اعدام شد.

ژنرال ضیاءالحق: او که رهبری کودتا علیه بوتو را برعهده داشت، 11 سال بر پاکستان حکومت کرد و در نهایت در سال 1988 در حادثه هوایی مشکوکی کشته شد.