آرشیو سه‌شنبه ۲۹ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۷۴۹
جهان
۳

اخبار کوتاه

توافقنامه حزب الله و گروه های اهل سنت

گروه بین الملل: روز گذشته حزب الله لبنان با گروه های اهل تسنن توافقنامه یی را امضا کرد که هدف از آن جلوگیری از فتنه های مذهبی و انتقال اختلافات از میان مردم به گفت وگوی بین علما و روحانیون عنوان شده است. به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه این توافقنامه در 8 بند و از سوی ابراهیم امین السید (نماینده حزب الله) و شیخ حسن الشهال (از طرف گروه های سنی) طی یک کنفرانس مطبوعاتی در لبنان امضا شد. در این توافقنامه بر «حرمت خون مسلمان» و «امتناع از تحریک و فتنه افروزی» و «پرهیز از درگیری های مذهبی» نظیر آنچه در بقاع اتفاق افتاد تاکید شده است.

تعیین سفیر جدید سوریه در فرانسه

به دنبال بهبود روابط سوریه و فرانسه، روزنامه الشرق الاوسط نوشت: پس از دو سال از زمان فراخوانی خانم صبا ناصر از پاریس به دمشق، مقامات سوریه تصمیم گرفتند خانم لمیا یوسف شکور را به عنوان سفیر جدید این کشور در پاریس معرفی کنند. وی دختر سرتیپ یوسف شکور سفیر سابق سوریه در فرانسه است و پیش از این معاونت کمیته سیاسی وزارت خارجه را برعهده داشت. قرار است این هفته برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه وارد دمشق شود تا مقدمات سفر ماه آینده نیکلاسارکوزی را به سوریه فراهم سازد.

رایس به لیبی می رود

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط به زودی کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا به منظور پایان دادن به اختلافات طرابلس- واشنگتن به لیبی سفر خواهد کرد. این اولین دیدار یک مقام امریکایی در چنین سطحی از سال 1953 تاکنون خواهد بود. قرار است لیبی و امریکا به زودی سفیران خود را معرفی کنند.

سنیوره به عراق می رود

نخست وزیر لبنان در چند روز آینده به عراق سفر خواهد کرد. سفر فواد سنیوره اولین سفر نخست وزیر لبنان به عراق از زمان حمله امریکا به عراق در سال 2003 میلادی خواهد بود و به نظر می رسد این سفر نیز بخشی از تلاش عراق برای بهبود و احیای مناسباتش با جهان عرب باشد. سفر سنیوره به عراق در حالی انجام می شود که در ماه گذشته میلادی، سعد حریری رئیس جریان اکثریت پارلمان لبنان به عراق سفر کرده بود و در ماه جاری میلادی نیز ملک عبدالله پادشاه اردن به عراق رفته بود.