آرشیو سه‌شنبه ۲۹ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۷۴۹
حقوق
۷

کاهش تعداد زندانیان سیاسی در کوبا

تعداد زندانیان سیاسی در کوبا طبق گزارش سازمان های حقوق بشری این کشور طی شش ماه گذشته کاهش یافته است.

به گزارش بی بی سی کاهش زندانیان سیاسی در کوبا در ادامه روند اصلاحات رائول کاسترو از زمان به قدرت رسیدن صورت می گیرد. رائول کاسترو حدود دو سال پیش رهبری این کشور کمونیستی را از برادرش فیدل کاسترو تحویل گرفت.

مقام های کوبا وجود زندانیان سیاسی در این کشور را رد می کنند و این افراد را «مزدورانی» می دانند که از امریکا پول می گیرند تا انقلاب کوبا را از میان ببرند.

البته گزارش سازمان های حقوق بشری کوبا خاطرنشان می کند که مقام های این کشور کماکان سفت و سخت با مخالفان برخورد می کنند.

حدود 219 زندانی سیاسی در حال حاضر در زندان های کوبا وجود دارند که 15 نفر کمتر از رقم زندانیان سیاسی در ماه ژانویه امسال است.

طبق اعلام کمیسیون حقوق بشر و آشتی ملی کوبا این کاهش نمایانگر تغییر بنیادین در رفتار دولت با مخالفان نیست.

این سازمان حقوق بشری از نظر دولت کوبا غیرقانونی است اما با آن مدارا می شود. این سازمان در گزارش خود به تغییر روش های دولت در این زمینه اشاره و مساله بازداشت های خودسرانه را مطرح کرده است.

پلیس مخالفان را معمولا پیش از جلسات و گردهمایی ها بازداشت می کند اما در اغلب مواقع با گذشت تنها 24 ساعت آنها را بدون وارد کردن اتهامی آزاد می کند.

الیزاردو سانچز رئیس این کمیسیون حقوق بشری می گوید در کوتاه مدت، احتمال بهبود وضعیت حقوق بشر در کوبا بعید به نظر می رسد.

رائول کاسترو از زمان به قدرت رسیدن کنوانسیون حقوق بشر سازمان ملل را امضا کرده است. او همچنین محدودیت های استفاده از تلفن های همراه (موبایل) و کامپیوتر را لغو کرده و دست به برخی اصلاحات اقتصادی زده است