آرشیو چهارشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۶۱
اخبار کشور
۱۴

وزیر کار: مهارت جایگزین سنوات در طبقه بندی مشاغل می شود

طرح جایگزینی مهارت به جای سنوات خدمتی در طبقه بندی مشاغل در وزارت کار بررسی می شود.

سیدمحمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی در گفتگو با مهر گفت: ما در طرح جایگزینی مهارت به جای سنوات و مدرک گرایی 3 برنامه را دنبال می کنیم که یک مورد آن در طرح طبقه بندی مشاغل خواهد بود که در این بخش تاکید بر این است کسانی که دارای کارت مهارت هستند از افرادی که فقط سنوات بیشتر دارند در اولویت بیشتر و ارزش بالاتری قرار گیرند.

وی یک بخش دیگر مهارت گرایی را در اصلاح قانون کار دانست و تصریح کرد: در اصلاح قانون کار پیش بینی شده است که کسی می تواند خود را کارگر یا شاغل بنامد که مهارت انجام آن کار یا شغل را داشته باشد و در غیر این صورت کارآموز قلمداد می شود.

وزیر کار و امور اجتماعی در ادامه سخنان خود افزود: البته مهارت با مدرک تحصیلی داشتن فرق دارد و شاید شغلی برای تصدی نیاز به مدرک در کنار مهارت داشته باشد.

جهرمی همچنین در تکمیل نظرات خود به کارت نظام مهندسی و شرایط اخذ آن اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر فرد برای داشتن کارت نظام مهندسی علاوه بر مدرک مهندسی باید دارای حداقل 3 سال سابقه کار باشد و پس از طی کردن مراحل امتحان اگر مهارت وی محرز شود می تواند کارت نظام مهندسی را دریافت دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما در برنامه ریزی برای جایگزین کردن مهارت به جای مدرک به دنبال این هستیم که اگر فردی کارت مهارت انجام کاری را ندارد به وی اجازه داده شود تا 3 سال درخصوص توانایی انجام هر کاری مهارت همراه با استانداردهای آموزشی را کسب کند.

وزیر کار و امور اجتماعی همچنین از تلاش برای قرار دادن مهارت به عنوان ملاک استخدام در برنامه های جذب نیرو توسط سازمانها و بنگاههای اقتصادی خبر داد.