آرشیو سه‌شنبه ۵‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۶۴
جهان
۶

افشای طرح مشترک سعودی مصری برای غزه و کرانه باختری

گروه بین الملل: مصر و عربستان سعودی طرحی آماده کرده اند که بر اساس آن کنترل نوار غزه در دست مصر و کنترل کرانه باختری در دست اردن قرار خواهد گرفت.

پایگاه صهیونیستی دپکا که زیر مجموعه وزارت جنگ اسرائیل تلقی می شود روز گذشته فاش کرد ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی و حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر طرحی 11 بندی آماده کرده اند که اگر اجرایی شود نوار غزه تحت حاکمیت مصر در خواهد آمد و بدین ترتیب از حاکمیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خارج خواهد شد. به موجب این طرح پس از ایجاد تغییراتی در نهادهای حکومتی و نحوه سیاست گذاری آن ها در کرانه باختری کنترل این منطقه به ارتش اردن واگذار می شود.

قرار است این طرح در حاشیه دیدار امروز ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر در اسکندریه مصر (اقامتگاه تابستانی رئیس جمهور مصر) به صهیونیست ها ارائه شود.

اگر اسرائیلی ها این طرح را بپذیرند به معنای ایجاد تغییراتی ریشه ای در روند صلح منطقه خواهد بود و وضع به شرایطی بازخواهد گشت که پیش از سال 1967 بود که مصری ها کنترل نوار غزه و اردنی ها کنترل کرانه باختری را عهده دار بودند.

به ظاهر ملک عبدالله این طرح را هفته گذشته به عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ارائه کرده بود.این طرح متضمن شروطی چون توقف درگیری ها بین فتح و حماس، رفع خصومت بین گروه های فلسطینی و تشکیل کمیته ای عربی برای نظارت بر پلیس فلسطینی یا به عبارت ساده تر تعیین قیم برای فلسطینی ها است.