آرشیو پنجشنبه ۷‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۷۵۷
جهان
۳

اخبار کوتاه

تشکیل دولت موگابه بدون اپوزیسیون

خبرگزاری فرانسه: دو حزب اپوزیسیون زیمبابوه چهارشنبه اعلام کردند در دولتی که رابرت موگابه تشکیل دهد شرکت نخواهند کرد. به رغم اینکه مذاکرات صلح برای تقسیم قدرت بین نمایندگان احزاب مخالف زیمبابوه در جریان است، موگابه رئیس جمهور این کشور با گذشت دو روز از آغاز به کار پارلمان جدید اعلام کرد خود دولت جدید زیمبابوه را معرفی می کند. این در حالی است که در جریان مذاکرات قرار بود مورگان تسوانگیرای رهبر اپوزیسیون اصلی زیمبابوه به نام «جنبش دگرگونی دموکراتیک» در مقام نخست وزیر، مسوول تشکیل کابینه شود. اپوزیسیون زیمبابوه 110 کرسی از مجموع 210 کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

مخالفت با توافقنامه امنیتی عراق

در حالی که هنوز توافقنامه امنیتی بین امریکا و عراق امضا نشده است همچنان مخالفت گسترده یی با آن ابراز می شود. منابع عراقی می گویند آیت الله سیستانی از نوری المالکی خواسته است تا زمانی که این توافقنامه تامین کننده حقوق ملت عراق و تامین حاکمیت آن نباشد، آن را امضا نکند. سایر مراجع نظیر حائری شیرازی و مدرسی نیز با امضای این توافقنامه مخالفت کرده اند. در امریکا نیز رهبران حزب دموکرات گفتند امضای این توافقنامه برای دولت آینده اوباما در صورت پیروزی الزام آور نخواهد بود. در این رابطه جلال طالبانی رئیس جمهور عراق افشا کرد امریکا خواسته بود نیروهایش تا 2015 در عراق حضور داشته باشند ولی ما آن را به 2011 تغییر دادیم. به هر حال تاکنون این توافقنامه امضا نشده و امریکا ظاهرا می خواهد آن را به دولت آتی واگذار کند.

هواپیماربایان سودانی ها را آزاد کردند

یک مقام لیبیایی از فرودگاه نظامی الکفره در جنوب شرق طرابلس اعلام کرد 84 مسافر هواپیمایی ربوده شده سودانی آزاد شده اند اما هنوز کادر پرواز در هواپیما هستند. یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 سودان که از شهر «ینالا» به سمت خرطوم در حال پرواز بود توسط دو هواپیماربا که احتمال داده می شود از طرفداران ارتش آزادیبخش سودان باشند ربوده و به لیبی برده شد. آنها قصد داشتند پس از لیبی عازم پاریس شوند.

پیروزی قاطع انور ابراهیم

انور ابراهیم رهبر حزب مخالف دولت مالزی به رغم اتهامات متعدد مربوط به همجنس بازی در انتخابات میان دوره یی پارلمان این کشور به پیروزی قاطع رسید و مبارزه خود را برای سرنگونی دولت و تبدیل شدن به نخست وزیری آینده مالزی قوت بخشید.