آرشیو دوشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۱۵
صفحه آخر
۲۸

جشنواره ونیز همچنان در انتظار یک اثر چشمگیر سینمایی

شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز از زمان گشایش در روز چهارشنبه تاکنون شاهکار سینمایی خاصی به خود ندیده است و همچنان در انتظار نمایش فیلمی است که بتواند واکنش تحسین برانگیز منتقدان را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «ایران» به نقل از فرانس پرس در حالی که جشنواره به روز ششم خود نزدیک شده است بسیاری از فیلم های به نمایش درآمده با واکنش تند منتقدان روبه رو بوده اند. در مورد تریلر فرانسوی«Inju، the Beast in shadow» منتقد روزنامه Repubblica aL با حالتی طعنه آمیز پرسیده است: چطور چنین فیلمی در وهله اول به بخش مسابقه راه یافته است و نقد خود از این فیلم را با این تیتر شروع کرده است: «فیلمی ترسناک که خنده آور است». به نظر این منتقد این فیلم فرانسوی ادای فیلم های هیچکاک را درآورده است و اثری بسیار ضعیف و سطحی است.

از سوی دیگر همه نگاه ها متوجه فیلم جدید کمدی تراژیک «آشیل و لاک پشت» از فیلمساز ژاپنی تاکشی کیتانو بود که در پایان نتوانست انتظارات منتقدان را آنطور که باید و شاید برآورده کند و به لحن آن ایراد گرفته شده است. در این میان شاید تنها فیلمی که به عنوان نخستین تجربه کارگردانی یک فیلمنامه نویس چندان مورد آماج منتقدان قرار نگرفت دشت سوزان از فیلمنامه نویس«بابل»، گی یرمو آریاگا بود. منتقد یکی از نشریات سینمایی ایتالیایی اگر چه به گیج شدن تماشاگر با فلش بک های مختلف تا اواسط فیلم اشاره می کند اما خاطرنشان می سازد که نباید از فیلم اول یک کارگردان انتظار بسیار بالایی داشت.

گفتنی است دو فیلم دیگر روز شنبه به رقابت کنندگان پیوستند که یکی «یک روز کامل» از فیلمساز ایتالیایی -ترک، فرزان ازپتک و «شهر پلاستیکی» از کارگردان هنگ کنگی یولیک وای بوده اند که ارزیابی منتقدان از آنها متوسط بوده است.