آرشیو دوشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۱۵
بین الملل
۲۷

دیپلمات های عربی تاکید کردند

تاسیسات هسته ای اسرائیل باید تحت نظر بازرسان آژانس قرار گیرد

عدم پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) و زیرنظر قرار نداشتن تاسیسات هسته ای اسرائیل توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، خواسته اصلی دیپلمات های عربی است.

به گزارش خبرگزاری ایتالیایی «آکی»، یک منبع دیپلماتیک حوزه خلیج فارس در مقر سازمان ملل، بر لزوم درخواست از اسرائیل مبنی بر پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای تاکید کرد. این مقام سیاسی حوزه خلیج فارس که به هویتش اشاره ای نشده، قرار گرفتن تمامی تاسیسات هسته ای رژیم صهیونیستی تحت نظر بازرسان سازمان انرژی اتمی را خواستار شد و بر ضرورت عاری سازی منطقه از جمله منطقه خلیج فارس از تمامی سلاح های کشتار جمعی تاکید کرد و گفت حق کشورهای منطقه در دستیابی به دانش هسته ای برای اهداف صلح آمیز باید به رسمیت شناخته شود و در چارچوب توافقنامه های بین المللی مرتبط با آن، حق داشتن دانش هسته ای باید برای همه مهیا شود.

این منبع همچنین ایجاد برنامه مشترک کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس معیارها و استانداردهای سازمان های بین المللی را با اهمیت ارزیابی کرد. این در حالی است که دبیرکل اتحادیه عرب بر عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی تاکید کرد و گفت کشورهای عربی باید از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز استفاده کنند.عمروموسی در دیدار با یک هیات بلندپایه عراقی بر ورود کشورهای عربی در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرد.

دبیرخانه اتحادیه عرب با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، عمروموسی دیروز یک هیات عراقی به ریاست «حامد معبدی» مشاور دفتر نخست وزیر عراق را به حضور پذیرفت.

بنابر این گزارش، دو طرف در این دیدار درباره دورنمای برنامه صلح آمیز هسته ای در عراق و راه های همکاری با سازمان عربی انرژی اتمی بحث و تبادل نظر کردند.