آرشیو دوشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۱۵
فرهنگ و اندیشه
۱۰

کتاب اندیشه

شمس الوحی تبریزی

سیره علمی

علامه طباطبایی قدس سره

آیت الله جوادی آملی

انتشارات اسراء

شناخت شخصیت ها و نوابغ انسانی، بسیار سخت و دشوار است؛ افرادی که نقطه عطف تاریخ و جغرافیای اند یشه و فکرند، وگذشته را با آینده پیوند می دهند و آسمان و زمین و حی الهی و فکر بشری را به هم می دوزند، استوانه های انسانیت، افتخار عالم وجود و سر «انی اعلم مالاتعلمون» هستند.کتاب حاضر، مجموعه بیانات و بنانات حضرت استاد آیت الله جوادی آملی درباره استاد و مرادشان علامه طباطبایی است. آنچه در علامه طباطبایی منحصر به فرد است، جامعیت او درعلم و معرفت، و ایمان و عمل صالح او است.

علم عمیق برهانی و معرفت دقیق شهودی و عرفانی او از یک سو، اخلاق و شایستگی های رفتاری از سوی دیگر، او را مستعد کرده تا از نور قرآنی الهام گیرد و بازتاب چنین علم و کمالاتی از وی پدیدار شود.آنچه دراین اثر آمده، گرچه ناظر به بخش های مختلف و ابعاد گوناگون وجودی آن استاد بزرگوار است، لیکن رویکرد عمده و اساسی آن مباحث تفسیری و شرح وحی الهی است و با الهام از عنوان «شمس الحق تبریزی»، از طرف آیت الله جوادی آملی «شمس الوحی تبریزی» نام گرفته است.این کتاب در سه بخش علامه و قرآن کریم، علامه و علوم عقلی و علامه و عرفان قوام یافته که هر یک از بخش های مذکور دارای فصول متعددی است که عهده دار تبیین زوایای وجود ذو ابعاد علامه طباطبایی است.

عرفان

پس از مدرنیته

دان کیوپیت

الله کرم کرمی پور

نشر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب

کتاب «عرفان پس از مدرنیته» تفسیری مابعد مدرن، درکی ساختارشکنانه و ضد واقع گرایانه برای برون رفت از دوالیسم شناختی و سنتی میان عالم بالاو عالم پائین یا جهان درون و جهان برون یا دعوی صدق و دعوی کذب از نگرش عرفانی است.

نویسنده در این اثر کوشیده است بحث از وجود و واقعیت چیزی به نام عرفان را به بحث از معنا، مفهوم و زبان بدل کند.در واقع این کتاب ویژگی عرفان و عارفی است که از منظری پست مدرنیتی به کمک مفهومی به نام «عرفان ثانوی» تحلیل و توصیف می شود.