آرشیو دوشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۱۵
دانش
۱۳

جدید ترین سیاره فراخورشیدی کشف شد

تلسکوپ فضایی COROT در تازه ترین ماموریت خود موفق به کشف جرمی شده است که به دور یک ستاره خورشید مانند در گردش است. گروهی از دانشمندان اروپایی که با تلسکوپ COROT کار می کنند، سیاره ای فراخورشیدی کشف کرده اند که در مداری مشخص به دور ستاره ای با جرمی نسبتا بیشتر از خورشید گردش می کند.

یافته جدید این تلسکوپ فضایی که b4-exo-COROTنام دارد یک سیاره ای فراخورشیدی تقریبا هم اندازه با سیاره مشتری است که هر 9‎/2 روز زمینی یکبار به دور ستاره مادرش گردش می کند. این طولانی ترین دوره تناوب مداری برای یک سیاره فراخورشیدی به حساب می آید. نکته جالبی که دانشمندان را شگفت زده کرده است برابر بودن سرعت چرخش سیاره به دور خود با سرعت گردش آن به دور ستاره مادر است و به همین خاطر حدس می زنند که جرم آن باید بسیار کم و فاصله اش از ستاره مادر بسیار زیاد باشد.

تلسکوپ COROT منحنی نور خروجی از ستارگان را بررسی می کند و چنانچه متوجه فرورفتگی هایی در منحنی نوری آنها شود احتمال می دهد که باید جرم دیگری از مقابل آن ستاره عبور کرده تا موجب کاهش میزان نور دریافتی از آن شده باشد و اگر این تغییرات بطور مرتب و در بازه های زمانی خاصی تکرار شود نتیجه می گیرد که جرم مورد نظر احتمالا یک سیاره است.

این تلسکوپ فضایی که در دی ماه 85 به منظور کشف سیارات سنگی فراخورشیدی در مدار قرار گرفته است اکنون پس از گذشت حدود 563 روز از ماموریت خود موفق به رصد بیش از 50 هزار ستاره شده و از این رو دائما و بطور قابل توجهی در حال ارتقای دانش و شناخت ما از سازوکارهای اصلی و بنیادی ستارگان است.