آرشیو چهارشنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۶۰۹
دنیا
۴

اعلام وضعیت اضطراری در تایلند

ایسنا- نخست وزیر تایلند پس از آن که طی درگیری های خیابانی شبانه میان هواداران و مخالفان دولت یک تن کشته و چندین نفر زخمی شدند، در پایتخت کشورش وضعیت اضطراری اعلام کرد.

در تازه ترین تحولات بحران تایلند که چندین روز به طول انجامیده است، کارگران دولت تهدید کرده اند آب، برق و سرویس تلفن را در دفاتر دولتی قطع کرده و در پرواز خطوط هوایی ملی در حمایت از تظاهرکنندگانی که در تلاشند ساماک سانداراوج، نخست وزیر را به زیر بکشند، اختلال ایجاد می کنند. وضعیت اضطراری در تایلند و استفاده از نیروهای نظامی در نظارت بر فعالیت ها و تعلیق بعضی از آزادی های مدنی مجاز است. یک هفته تنش سیاسی در تایلند اوایل صبح روز سه شنبه به خشونت میان تظاهرکنندگان و «اراذل و اوباش» حامی سانداراوج منتهی شد.

در حدود 500هزار تن در خیابان ها به راه افتادند و اعلام کردند قرار است بار دیگر دفتر نخست وزیر را بگیرند. پلیس نتوانست جلوی درگیری را بگیرد ولی هنگامی که نیروهای ارتش وارد صحنه شدند، کمی از تنش ها کاسته شد. در این درگیری ها یک نفر بر اثر جراحات سخت وارده به سرش جان باخت و چهار تن دیگر در شرایط وخیمی به سر می برند و دو تن با گلوله تیر زخمی شده اند. همچنین 37 تن نیز در چندین بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته اند. روز دوشنبه ائتلافی از 43 اتحادیه به نمایندگی از کارگران شرکت های دولتی از جمله آب، برق، تلفن و خط هوایی ملی اعلام کردند این خدمات را به دولت از امروز(چهارشنبه) در حمایت از تظاهرات غیر دولتی قطع خواهند کرد.