آرشیو شنبه ۱۶‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۶۱۱
بورس کالا
۱۴

روند نزولی قیمت سنگ آهن در چین

مرکز خدمات فولاد ایران - در این روزها بازار فولاد در چین نسبتا راکد است و تولید کنندگان از نظر بودجه و هزینه، بیشتر در مضیقه هستند.

بیشتر آنها قیمت سنگ آهن خود را پایین آورده اند و به ندرت خرید زیادی انجام می دهند. از سوی دیگر با توجه به این که معاملات کمی در بازار صورت می گیرد، معدن داران زیاد به آینده بازار مطمئن نیستند.

گرچه میان عرضه و تقاضا هنوز تعادل برقرار است و شرکت های معدنی هنوز در قیمت های فعلی سود کلانی می برند، ولی احتمال زیادی وجود دارد که آنها قیمت های خود را پایین بیاورند.

به دلیل کمبود تقاضای فولاد، موجودی سنگ آهن در چین بالارفته و به سختی به فروش می رسد. در این میان تولید کنندگان فولاد در تانگشان قصد دارند به تدریج تا اواسط سپتامبر تولید خود را کاهش دهند. موجودی فولاد آن قدر بالااست که حتی اگر تقاضای فولاد افزایش یابد، تاثیر چندانی در کوتاه مدت بر قیمت سنگ آهن نخواهد گذاشت.

علاوه بر این، قیمت نقدی و قیمت سلف هر دو به میزان چشمگیری کاهش یافته است. قیمت سنگ آهن وارداتی حداقل 150 یوآن – حدود 22 دلار – کمتر از قیمت نوع داخلی آن است. بنابراین، کاهش قیمت سنگ آهن وارداتی شدیدا به قیمت سنگ آهن داخلی لطمه زده است. در این میان، سنگ آهن وارداتی به میزان کافی در بازار موجود است. در نتیجه، تولید کنندگان برای خرید خود به منابع وارداتی روی می آورند. این امر باعث می شود قیمت سنگ آهن داخلی تنزل یابد. شکست قیمت ها و کمبود تقاضا باعث از بین رفتن اعتماد معدن داران شده و شاید به علت عدم توانایی در بازپرداخت هزینه ها، برخی از آنها مجبور به فروش معادن خود شوند.