آرشیو یکشنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۷۴
سلامت
۵

سبزی بخورید تا بیماری مفصلی نگیرید

گروه سلامت: دانشمندان اعلام کرده اند مصرف بیشتر سبزیجات و کاستن از مصرف گوشت های چرب نه تنها مانع بروز بیماری های قلبی و مغزی می شود، بلکه التهاب مفاصل و آرتریت را نیز کاهش می دهد.

به گزارش مهر، بررسی ها نشان داده حتی افرادی که مبتلابه بیماری آرتریت و روماتیسم مفصلی هستند در صورت مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها درد کمتری را تجربه می کنند و از شدت بیماری خود می کاهند.

لازم به ذکر است که ثابت شده ابتلابه بیماری آرتریت احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را به میزان قابل ملاحظه ای در افراد افزایش می دهد.

محققان در بررسی های خود روی 66 نفر از افراد حدود 50 ساله که مبتلابه آرتریت بودند، دریافتند که در گروه اول 38 درصد از برنامه غذایی شامل میوه ها و سبزیجات، 60 درصد شامل نشاسته و غذاهای سرشار از هیدرات کربن و در حدود 10 درصد نیز شامل پروتئین بود.

این گروه افرادی که به جای مصرف گوشت های چرب از گندم، جو، میوه ها و سبزیجات و لبنیات با چربی پایین استفاده می کردند بمراتب وضعیت بهتری نسبت به گروه قبلی داشتند.

پس از مدت 12 ماه مشخص شد گروهی که بیشتر به غذاهای گیاهی و میوه و سبزیجات تازه روی آورده بودند، اضافه وزن خود را تا حد زیادی از دست داده بودند. کلسترول شان کاهش یافته بود و آنتی بادی مسوول مقاومت در مقابل بیماری های قلبی و سکته مغزی نیز در آنها بشدت کاهش یافته بود و سیستم ایمنی آنها عملکرد بهتری داشت.

با توجه به این که آرتریت در نتیجه حمله سیستم ایمنی به بافت های خود بدن ایجاد می شود، بیماری در این گروه شدت کمتری پیدا کرده بود. گروه مذکور تورم کمتری در مفاصل خود مشاهده کرده و درد کمتری نیز داشتند.