آرشیو چهارشنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۷۹
اخبار کشور
۳

علی لاریجانی: هدف آمریکا از طرح توافقنامه امنیتی با عراق تثبیت حضور دائمی در این کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهور عراق هدف آمریکا از طرح توافقنامه امنیتی را تثبیت حضور دائمی خود در عراق دانست.

به گزارش ایسنا علی لاریجانی در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی و دینی دو ملت ایران و عراق، روابط بین دو کشور را در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، خوب و روبه رشد توصیف کرد و گفت: اراده سیاسی مقامات دو کشور بر گسترش و تعمیق روابط و مناسبات فیمابین تعلق دارد و باید از تمام ظرفیت های موجود در این راستا بهره برد.

وی در ادامه با ابراز خشنودی از بهبود اوضاع امنیتی در عراق، اظهار امیدواری کرد که با بهتر شدن اوضاع و شرایط امنیتی و اقتصادی و سیاسی، مردم عراق از رفاه و امنیت کامل برخوردار شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: آمریکا با طرح این موافقتنامه به دنبال تثبیت حضورش در عراق و منطقه است.

لاریجانی برقراری ثبات و آرامش در عراق را از عوامل عمده رونق اقتصادی این کشور ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که این کشور هرچه زودتر در مسیر استقرار ثبات و آرامش کامل قرار گیرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، ثبات و آرامش عراق در همسایگی خود را به نفع مردم منطقه می داند و از آن استقبال می کند.

در ادامه این دیدار همچنین عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهور عراق، ضمن تشریح آخرین تحولات کشورش، جمهوری اسلامی ایران را دوست و برادر عراق خواند و از تلاش های کشورمان در جهت کمک به استقرار آرامش در عراق تقدیر کرد.

معاون رئیس جمهور عراق، در ادامه با اشاره به موافقت نامه امنیتی، گفت: این موافقتنامه دارای نقاط منفی متعددی هم هست که از جمله آنها تلاش برای اعمال مصونیت قضایی سربازان آمریکایی در عراق است.

وی در پایان خواستار استفاده از تمام ظرفیت های سیاسی و اقتصادی موجود برای گسترش روابط و همکاری های فیمابین شد و ابراز امیدواری کرد که رئیس مجلس شورای اسلامی با سفر رسمی خود به بغداد افق جدیدی در توسعه این همکاری ها ایجاد نماید که لاریجانی ابراز امیدواری کرد که این رویداد در موقع مناسبی صورت گیرد.