آرشیو چهارشنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۷۹
شهرستان ها
۱۱

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان: خشکسالی 80 میلیارد ریال به کشاورزی حاجی آباد خسارت وارد کرد

بندرعباس -خبرنگارکیهان:

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد هرمزگان گفت:خشکسالی 80 میلیارد ریال به بخش های کشاورزی و دامداری این شهرستان خسارت وارد کرده است.

منصور شفعی افزود: به سبب خشکسالی های چند سال اخیر به خصوص سال زراعی 87-86 خسارت 70 درصدی به ارزش 30میلیارد ریال به دام روستایی و عشایری حاجی آباد وارد آمده است.

وی آمار دام های این شهرستان را 800 هزار راس عنوان وخسارت های وارده را شامل افت وزن لاشه، کاهش باروری، سقط جنین و کاهش شیردهی که علت اصلی آن کمبود، آب و علوفه بوده ذکر کرد.

مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد خسارت های وارده به بخش زراعی و باغی این شهرستان را 150 میلیارد ریال عنوان کرد.

مهندس شفیعی با اشاره به کاهش 38 درصدی گندم گفت: برداشت گندم از 53 هزار تن سال زراعی گذشته به 33هزار تن درسال زراعی 87-86 کاهش یافته که خسارت مالی آن نیز 60 میلیارد ریال برآورده شده است. وی از جمله نقاط خسارت دیده ناشی از خشکسالی به منطقه خوش آب و هوای «گیس» اشاره و بیان داشت: همه ساله سه هزار تن محصول دیم انگور و انجیر برداشت می شود که درسال جاری این میزان با 95 درصد کاهش به 150 تن رسیده است. مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد با اشاره به کمک های دولت نهم به کشاورزان و دامداران خسارت دیده ناشی ازخشکسالی خواست نسبت به تامین خسارت های وارده به بهره برداران این شهرستان اقدام کنند.

در آمارهای منتشره از سوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی حاجی آباد 35هزار هکتار گزارش شده است درحالی که 94 درصد گندم و 98 درصد خرمای صادراتی «پیارم» از اراضی این شهرستان برداشت می شود.