آرشیو شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۷۹
سلامت
۵

عصاره برگ زیتون کنترل کننده فشارخون

گروه سلامت: یک مکمل حاوی عصاره برگ زیتون توانسته است به کاهش فشارخون و کلسترول در افرادی که در معرض ابتلابه فشار خون بالاهستند، کمک کند.

برگ های درخت زیتون از دوران باستان برای مقاصد پزشکی مورد استفاده بوده است و پژوهش های آزمایشگاهی مدرن نشاندهنده آن است که عصاره برگ زیتون دارای خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدان است. همچنین شواهدی وجود دارد که این عصاره می تواند فشارخون بالارا کاهش دهد.

به گزارش رویترز، در یک بررسی، 20 جفت دوقلوی همسان که دچار فشارخون بالای حدمرزی - فشارخون بالاتر از حد مطلوب 12 روی 8 اما پایین تر از حد 14 روی 9- که ملاک تشخیص فشارخون بالاست.

یک عضو هر جفت دوقلو، قرص های حاوی عصاره برگ زیتون دریافت می کرد، در حالی که دیگری مکملی دریافت نمی کرد، اما توصیه های سبک زندگی برای کاهش فشارخون به او ارائه می شد که رویکرد استاندارد به فشارخون بالای حد مرزی است.

نیمی از مصرف کنندگان مکمل 500 میلی گرم عصاره برگ زیتون در روز دریافت می کردند و نیم دیگر 1000 میلی گرم عصاره مصرف می کردند.

پس از 8 هفته مشخص شد که مصرف کنندگان مکمل با دوز بالاکاهش قابل توجهی در فشارخونشان پیدا کرده اند، به طوری که فشارخون آنها از میانگین 137 روی 80 به 126 روی 76 رسید. همچنین میانگین اندازه کلسترول بد یا LDL آنها افت کرده بود.

بر عکس در دوقلوهایی که هیچ مکملی دریافت نکرده بودند، تغییرات قابل توجهی در فشارخون بوجود نیامده بود.