آرشیو یکشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۲۶
داخلی
۳

با حضور وزیران اطلاعات و نفت در کمیسیون انرژی

مجلس قرارداد گازی کرسنت را بررسی می کند

اعضای کمیسیون انرژی مجلس با حضور وزیر اطلاعات و وزیر نفت فردا (دوشنبه) موضوع قرارداد گازی کرسنت را مورد بررسی قرار می دهند.

قرارداد صادرات گاز ایران به امارات موسوم به کرسنت برای اولین بار در سال 1384 از سوی رئیس وقت دیوان محاسبات کشور به دلیل ارزان بودن قیمت گاز و ثابت بودن قیمت گاز در هفت سال اول اجرای قرارداد برخلاف منافع ملی شناخته و اعلام شد اجرایی شدن این قرارداد در مدت 25سال زیان 21 میلیارد دلاری را برای کشور به دنبال خواهد داشت. شرکت ملی نفت ایران در سال2001 میلادی قرارداد صادرات گاز از میدان سلمان از طریق خط لوله را با شرکت اماراتی کرسنت امضا کرد و این قرارداد پس از آن شش بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و سپس در سال 2004 میلادی نهایی شد. زمان اجرای قرارداد اول ژانویه 2005 ذکر شده است و میزان صادرات گاز به امارات از روزانه 195 میلیون فوت مکعب آغاز و سپس به 350 میلیون فوت مکعب و در نهایت به 500 میلیون فوت مکعب درروز بالغ خواهد شد.

از زمانی که دیوان محاسبات اجرایی شدن قرارداد کرسنت را برخلاف منافع ملی کشور دانست، مذاکرات درخصوص اصلاح قیمت گاز دراین قرارداد بین شرکت ملی نفت ایران و طرف اماراتی ادامه دارد، اما تاکنون توافقی حاصل نشده است. غلامحسین نوذری وزیر نفت کشورمان نیز بارها تاکید کرده است تا زمانی که قیمت گاز در قرارداد کرسنت اصلاح نشود، قرارداد جدیدی منعقد نخواهد شد. همچنین منوچهر متکی وزیر امور خارجه و علی کردان وزیر کشور این هفته به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می روند تا پاسخگوی سؤال نمایندگان باشند