آرشیو یکشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۲۶
بین الملل
۲۳

گزیده اخبار

پاپ خواستار تغییر در مفهوم لائیسیته شد

پاپ بندیکت شانزدهم در جمع بیش از 500 تن از مقام های سیاسی و نمایندگان مذاهب در کاخ الیزه که نیکولاسارکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز حضور داشت خواستار بازنگری و تغییر در مفهوم لائیسیته شد. در حال حاضر پروتستان های فرانسه نیز که خود از بانیان لائیسیته بوده اند خواستار بازبینی قانون لائیسیته مصوب سال 1905 هستند و اردیبهشت ماه سال جاری در نشست مجمع ملی خود به این موضوع پرداختند.

براون، قذافی را به انگلیس دعوت کرد

گوردون براون نخست وزیر انگلیس، معمر قذافی رهبر لیبی را برای سفر به لندن و حضور در اجلاس بین المللی نفت دعوت کرد. پس از سال ها تنش بین لیبی و انگلیس در پی حادثه لاکربی این اولین سفر قذافی به لندن خواهد بود.

پرودی مامور سازمان ملل می شود

رومانو پرودی نخست وزیر پیشین ایتالیا قرار است ریاست یکی از کمیته های سازمان ملل را که مامور بررسی حمایت های بین المللی از ماموریت های صلحبانی در آفریقا است، بر عهده بگیرد. اعضای این کمیته قرار است فردا عازم نیویورک شوند تا ضمن دیدار با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد فعالیت های خود را بطور رسمی آغاز کنند.

جزئیات سپر موشکی امریکا برای امارات

وزارت جنگ امریکا در پی فروش سیستم موشکی به امارات عربی متحده با ارزش تقریبی 7 میلیارد دلار است. سیستم دفاع هوایی ارتفاع زیاد موسوم به تاد است که طرح اولیه فروش آن در جلسه این هفته کنگره به همراه طرح فروش موشک های پاتریوت 3-PAC با هلی کوپترهای60-HU سیکورسکی (بلک هاوک) و موشک های AMRAM به اطلاع نمایندگان امریکا خواهد رسید. سیستم موشکی تاد که فروشنده اصلی آن شرکت لاکهید مارتین است، برای رهگیری و انهدام موشک های بالستیکی که در ارتفاع زیاد حرکت می کنند طراحی شده و منطقه وسیعی را پوشش می دهد.

والی ولایت «لوگر» افغانستان کشته شد

«عبدالله وردک» والی لوگر در نزدیکی کابل بر اثر انفجار بمب در یک جاده کشته شد. وزارت کشور افغانستان عاملان این حادثه را «دشمنان افغانستان» خواند.

توقف فعالیت وهابی ها در باکو

فعالیت پیروان فرقه وهابیت در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان متوقف شد. قامت سلیمان اف امام جماعت مسجد ابوبکر متعلق به وهابی ها با اشاره به انفجار ماه گذشته در این مسجدگفت: این مسجد به دلیل تعطیلی اجباری به طور موقت فعالیت خود را متوقف کرده است.